{"id":3637,"date":"2022-03-06T13:19:07","date_gmt":"2022-03-06T11:19:07","guid":{"rendered":"https:\/\/rocketing.hu\/?p=3637"},"modified":"2022-03-06T13:40:09","modified_gmt":"2022-03-06T11:40:09","slug":"mi-a-kozos-a-marketingben-woodrow-wilson-ban-a-fluoridban-es-bacon-es-tojas-reggeliben","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/rocketing.hu\/mi-a-kozos-a-marketingben-woodrow-wilson-ban-a-fluoridban-es-bacon-es-tojas-reggeliben\/","title":{"rendered":"Mi a k\u00f6z\u00f6s a marketingben, Woodrow Wilson-ban, a fluoridban \u00e9s bacon \u00e9s toj\u00e1s reggeliben?"},"content":{"rendered":"\n

Biztosak vagyunk benne, hogy a c\u00edm sok embernek felkeltette az \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s\u00e9t, hiszen j\u00f3zan paraszti \u00e9sszel senki nem tal\u00e1lja meg a k\u00f6z\u00f6s pontot a felsorolt elemekben. Lehet, hogy meg\u0151r\u00fclt\u00fcnk \u00e9s csak random dolgokat \u00edrtunk egym\u00e1s ut\u00e1n, hogy kattint\u00e1svad\u00e1sz c\u00edmet k\u00e9sz\u00edthess\u00fcnk? Egy\u00e1ltal\u00e1n minek szerepel egy ilyen cikk egy marketing\u00fcgyn\u00f6ks\u00e9g weboldal\u00e1n?<\/p>\n\n\n\n

Tarts vel\u00fcnk \u00e9s minden k\u00e9rd\u00e9sedre v\u00e1laszt kapsz. Hidd el, a t\u00f6rt\u00e9net sokkal egyszer\u0171bb mint gondoln\u00e1d, viszont ann\u00e1l \u00e9rdekfesz\u00edt\u0151bb. R\u00e1ad\u00e1sul m\u00e9g tanulni is tudsz bel\u0151le.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e9gis mi a k\u00f6z\u00f6s pont?<\/h2>\n\n\n\n

Nem h\u00fazzuk sok\u00e1ig az id\u0151t, r\u00f6gt\u00f6n el\u00e1ruljuk, hogy Woodrow Wilson, a toj\u00e1s \u00e9s bacon reggeli, a fluorid \u00e9s a marketing k\u00f6z\u00f6s pontja egy magyar sz\u00e1rmaz\u00e1s\u00fa \u00fariember, Edward Luis Bernays.<\/strong> <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n\n

Edward L. Bernays 1891-ben sz\u00fcletett B\u00e9csben, az Oszt\u00e1k-Magyar Monarchia ter\u00fclet\u00e9n. \u00cdgy ak\u00e1r m\u00e9g Magyarorsz\u00e1got is be\u00edrhattuk volna a felsorol\u00e1sba, de akkor m\u00e1r t\u00fal hossz\u00fa lett volna a c\u00edm…<\/p>\n\n\n\n

M\u00e9g gyerekkor\u00e1ban a sz\u00fcleivel New Yorka k\u00f6lt\u00f6z\u00f6tt, majd k\u00e9s\u0151bb a Cornell Egyetemen diplom\u00e1zott mez\u0151gazdas\u00e1gi szakon. Ennek ellen\u00e9re m\u00e9gis \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3k\u00e9nt helyezkedett el.<\/p>\n\n\n\n

Aki \u00e9rdekelt a PR-ban \u00e9s tanulta ennek a m\u0171fajnak a t\u00f6rt\u00e9nelm\u00e9t, akkor biztosan sokszor tal\u00e1lkozott m\u00e1r Bernays nev\u00e9vel, ugyanis \u0151 a propaganda \u00e9s a modern PR sz\u00fcl\u0151atyja.<\/a> A Life magazin 1996-os egyik kiadv\u00e1nya \u0151t is felsorolja a 20. sz\u00e1zad 100 legbefoly\u00e1sosabb amerikai list\u00e1j\u00e1n.<\/strong> De olyan d\u00edjnyertes dokumentum sorozatban is megjelenik a neve, mint a brit The Century of the Self<\/em>, azaz Az \u00c9n \u00c9vsz\u00e1zada<\/em>, ami bemutatja, hogy Freud \u00e9s Bernays hogyan haszn\u00e1lt\u00e1k Freud tanait arra, hogy kontroll\u00e1lj\u00e1k \u00e9s befoly\u00e1solj\u00e1k a t\u00f6megek v\u00e9lem\u00e9ny\u00e9t.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Szerint\u00fcnk itt egyre \u00e9rdekesebb\u00e9 v\u00e1lik a t\u00f6rt\u00e9net a legt\u00f6bbek sz\u00e1m\u00e1ra, hiszen m\u00e1r Sigmund Freud neve is a k\u00e9pbe ker\u00fcl, aki egy\u00e9bk\u00e9nt nem m\u00e1s, mint Bernays nagyb\u00e1tyja! <\/p>\n\n\n\n

\u00d6ssze\u00e9rnek a sz\u00e1lak.<\/p>\n\n\n\n

Bernays sz\u00e1mos k\u00f6nyvet \u00edrt karrierje sor\u00e1n, de m\u00e9gis a k\u00e9t legn\u00e9pszer\u0171bb m\u0171ve a Crystallizing Public Opinion<\/em>\u00a0(1923) \u00e9s a\u00a0Propaganda<\/em>\u00a0(1928), amelyekben r\u00e9szletesen megfogalmazza a PR, vagyis Public Relations alapjait \u00e9s annak teoretik\u00e1j\u00e1t<\/strong>. K\u00f6nyveiben arr\u00f3l besz\u00e9l, hogy a nagy t\u00f6megek gondolkod\u00e1sa k\u00f6nnyen irracion\u00e1liss\u00e1 v\u00e1lik \u00e9s hajlamos lesz a horda mentalit\u00e1sra.<\/strong> Tov\u00e1bb\u00e1 azt is bemutatja, hogy gyakorlott szakemberek, hogyan tudj\u00e1k ezt az effektust kihaszn\u00e1lni, hogy pszichoanal\u00edzissel \u00e9s a t\u00f6meg pszichol\u00f3gia elveivel a saj\u00e1t c\u00e9ljaik szerint kihaszn\u00e1lj\u00e1k \u00e9s kontroll\u00e1lj\u00e1k az embereket.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

A Propaganda c\u00edm\u0171 k\u00f6nyv\u00e9ben p\u00e9ld\u00e1ul azt \u00edrja, hogy a PR nem egy ravasz tr\u00fckk, hanem egy sz\u00fcks\u00e9ges l\u00e9p\u00e9s:<\/p>\n\n\n\n

A t\u00f6megek szervezett szok\u00e1sainak \u00e9s v\u00e9lem\u00e9ny\u00e9nek tudatos \u00e9s intelligens manipul\u00e1l\u00e1sa fontos eleme a demokratikus t\u00e1rsadalomnak. Azok, akik manipul\u00e1lj\u00e1k a t\u00e1rsadalom eme l\u00e1thatatlan mechanizmus\u00e1t, l\u00e1thatatlan korm\u00e1nyt alkotnak, amely orsz\u00e1gunk igazi uralkod\u00f3 hatalma. Korm\u00e1nyoznak benn\u00fcnket, elm\u00e9nket \u00e9s \u00edzl\u00e9s\u00fcnket form\u00e1lj\u00e1k \u00e9s \u00f6tleteinket sugallj\u00e1k, nagyr\u00e9szt olyan emberek, akikr\u0151l m\u00e9g soha nem hallottunk\u2026 \u0150k h\u00fazz\u00e1k a dr\u00f3tokat, amelyek ir\u00e1ny\u00edtj\u00e1k a k\u00f6ztudatot.<\/p>Edward Bernays – Propaganda 1928<\/cite><\/blockquote>\n\n\n\n

Ezut\u00e1n a k\u00f6vetkez\u0151 h\u00edres m\u0171v\u00e9t, a Public Relations<\/em>-t 1945-ben adta ki, amiben azt taglalja, hogy egy v\u00e1llalat hogyan tudja a publikum sz\u00e1m\u00e1ra az inform\u00e1ci\u00f3kat \u00fagy el\u00e9rhet\u0151v\u00e9 tenni, hogy az a v\u00e1llalat \u00e9rdekeit szolg\u00e1lja. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

M\u00e1r ezek alapj\u00e1n is l\u00e1thatjuk, hogy Bernays a n\u00e9pek manipul\u00e1l\u00e1s\u00e1nak nagymestere volt!<\/em><\/p>\n\n\n\n

De ezek ut\u00e1n j\u00f6nnek csak az igaz\u00e1n \u00e9rdekes, gyakorlatias dolgok! L\u00e1ssuk Edward Bernays munk\u00e1ss\u00e1g\u00e1t.<\/p>\n\n\n\n

Edwards L. Bernays legfontosabb PR tan\u00edt\u00e1sa<\/h2>\n\n\n\n

Bernays munk\u00e1ss\u00e1g\u00e1nak h\u00e1tter\u00e9ben az a filoz\u00f3fia \u00e1ll, hogy
a c\u00e9lpiac legm\u00e9lyebb v\u00e1gyait kell megsz\u00f3l\u00edtani \u00e9s azt kell vel\u00fck \u00e9rezteti, hogy a k\u00edn\u00e1lt szolg\u00e1ltat\u00e1sra vagy term\u00e9kre v\u00e1gynak, vagy \u00e9ppen sz\u00fcks\u00e9g\u00fck van r\u00e1. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Ez mai felfog\u00e1ssal m\u00e1r sokaknak nem ad \u00fajat, hiszen minden m\u00e1sodik marketinges tartalom err\u0151l sz\u00f3l. Viszont azt fontos l\u00e1tnunk, hogy az 1920-as \u00e9vek el\u0151tt, azaz Bernays el\u0151tt ez a marketingszeml\u00e9let egy\u00e1ltal\u00e1n nem l\u00e9tezett. \u0150 volt az, aki ezt a gondolatmenetet \u00e9s metodol\u00f3gi\u00e1t megalkotta, kivitelezte \u00e9s meghonos\u00edtotta.<\/p>\n\n\n\n

A PR atyj\u00e1nak legkiemelked\u0151bb \u00e9s legeszm\u00e9letlenebb kamp\u00e1nyai<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e1r Barneys karrierje sor\u00e1n rengeteg c\u00e9ggel, politikussal \u00e9s non-profittal dolgozott egy\u00fctt, mint p\u00e9ld\u00e1ul a General Electric, a Procter & Gamble, az American Tobacco Company, a CBS vagy \u00e9ppen Calvin Coolidge, ebben a cikkben a k\u00f6vetkez\u0151 7 legend\u00e1s projektet \u00e9s eggy\u00fctm\u0171k\u00f6d\u00e9st emelj\u00fck ki:<\/strong><\/p>\n\n\n\n