hogyan válassz szövegírót

Minden cég életében eljön az a pont, amikor akár kapacitás, akár tudás híján nincs lehetőségük elkészíteni a szövegeket online felületeikhez, vagy nem rendelkeznek kellő ismeretekkel ahhoz, hogy azt szakmai, de mégis érthető formába öntsék. Ekkor jön jól egy külsős szövegíró alkalmazása – de hogyan is találd meg a számodra legideálisabb partnert a széles kínálatból? Mivel foglalkozik pontosan egy szövegíró és milyen szempontokat érdemes figyelembe venni választáskor? Mostani bejegyzésünkkel ebben igyekszünk segíteni néhány hasznos tippel!

Mit csinál egy szövegíró?

Mint bárki, aki szöveget gyárt, a szövegíró is a szavakkal játszik. Egy szövegíró esszenciális egy vállalat marketing mixének létrehozásához, az online felületek hatékonnyá és informatívvá tételéhez, valamint az offline anyagok készítéséhez is. Egy szövegíró a szakmai tudását arra használja fel, hogy a cég által biztosított alapinformációkat olvasható és a célközönség számára érhető és meggyőző formába öntse, mindezt a SEO alapelvek kiegészítésével. Egy copywriter-nek változatos feladatai lehetnek, ezek nagyban függnek a vállalat üzleti céljaitól.

Tartalommarketing

A tartalommarketing a tartalomkészítés legtágabb körét öleli fel.  Olyan tartalmak előállítása tartozik hozzá, mint a videók, e-könyvek, esettanulmányok, cikkek vagy a hírlevelek, amelyek célja a konverzió vagy annak előkészítése. A tartalommarketing elengedhetetlen a brandépítés valamennyi szakaszában a márkaismertség növelése céljából éppúgy, mint a márkahűség kialakításában vagy az ügyfélélmény növelésében.

Hírlevél megszövegezése

A hírlevél is hasznos marketingeszköz, amennyiben képes hiteles, megbízható információforrássá válni ügyfeleink szemében. A hírlevélküldés egyik alapvető szabálya a rendszeresség, így fontos, hogy időről időre változatos és releváns tartalommal álljon elő. Ezen kívül egy tapasztalt szövegíró arra is tud tanácsokat adni, hogy hogyan lehet az e-mail listát növelni kreatív eszközökkel.

Cikkírás

A cikkírás klasszikus szövegírói feladat. Az egyes tartalmak minden esetben a cég saját hangvételében készülnek, érthető és átlátható stílusban, ami vizuálisan is élvezetes az olvasó számára. Egy ilyen tartalom képes közelebb hozni az adott terméket vagy szolgáltatást a célközönséghez és nem csak a márka létezését tudatosítja bennük, hanem bizalmat is épít. Ide tartozik a kreatív szövegírás, a szakmaibb anyagok létrehozása, de egy webinár leiratának elkészítése vagy egy esettanulmány is.

Webszöveg írás

Az online térben egy jó weboldal megléte elengedhetetlen, a webfejlesztő és grafikus mellett pedig a marketinges szövegíró segíthet a könnyen kezelhető, gyors, valamint informatív és átlátható szövegezésű honlap elkészítésében. A weboldal elsősorban üzleti és marketing célokat szolgál, emiatt érdemes már a legelejétől bevonni marketinges szakembert is a tervezésébe, a szövegírást pedig profira bízni.

Offline anyagok copy-jának elkészítése

Az online marketing térnyerése ellenére a napjainkban is nagy sikere lehet egy újsághirdetésnek. Ezen kívül a legtöbb vállalat a mai napig alkalmaz szórólapokat, brossúrákat vagy más offline kiadványokat a termékek és szolgálatások népszerűsítésére, amelyek megírásába szintén segítségedre lehet egy szövegíró.

Hogyan válassz magadnak copywriter-t?

A szövegíró, kreatív szövegíró, vagy szövegírás kifejezésekre keresve viszonylag sok találatot kaphatsz a keresőmotorok segítségével. Egy előkelő Google helyezés jó belépő, de neked nem a legjobban keresőoptimalizált szövegíróra van szükséged, hanem arra, aki igényeidre a legjobb megoldást jelenti.

Ehhez érdemes első körben az alábbiakat mérlegelni:

1.    Referenciák

A referenciák többet érnek minden szónál. A korábbi munkákból jól láthatod, mire képes, mit bizonyított már a copywriter. Egy honlapnak szüksége van szövegíróra, ugyanúgy, ahogy egy magára adó szövegírónak is honlapra: ha van neki, itt megnézhetjük partnereit, projektjeit. A korábbi munkák nem csak egy megbízható, objektív visszajelzést adhatnak a szövegíró készségeiről, de láthatjuk azt is, van-e tárgyában vagy típusában hasonló referenciája.

2.    Tapasztalat

Ha komplexebb, valódi szakértelmet igénylő projektre keresel szövegírót, akkor a tapasztalat is döntő szempont a kiválasztásnál. Néhány érdekesebb blogposzt önmagában senkit nem tesz szakemberré. A felkészült copywriter ismer valamennyi tartalommarketing-eszközt, tudja, mikor melyikhez és hogyan kell nyúlnia a legnagyobb hatékonyság elérése érdekében.

3.    Árazás

Az árazás is lényeges, azonban nem szabad kizárólag a legolcsóbb ajánlatot keresni. Ár-érték arányban kell megtalálni az ideális választást, a magasabb órabér, karakter- vagy projektár jellemzően nem pénzkidobást jelent, sokkal inkább színvonalasabb és minőségibb végeredményt.

4.    Iparági tudás

Ha különböző technikák ismerete szükséges a tartalmak elkészítéséhez, olyan copywritert érdemes keresned, aki ismeri az adott iparágat. Így tisztában lesz azokkal a piaci sajátosságokkal és résekkel, amelyeket fel kell ismerni, és amelyeken keresztül hangsúlyozni lehet egy termék vagy szolgálatatás előnyeit.

IT szövegíró

Vegyük például az informatikát: a laikusok sokszor tájékozatlanok a témában, az ismeretlenség pedig elbizonytalaníthatja őket bizonyos, konverzió szempontjából fontos lépések megtételében. A színvonalas IT szövegírás sokat segíthet ezeknek a kételyeknek az eloszlatásában és a kezdeti nehézségek leküzdésében. Egy jó IT szövegírónak megvan az alapvető ismerete ahhoz, hogy képes legyen szakmailag alapos, mégis élvezhető, érthető módon tájékoztatni a témában. Az IT szövegírás tipikusan egy olyan terület, ahol komoly szakmai ismeretekkel kell rendelkeznie a szövegírónak, hogy megértse a vállalat szolgáltatásait, a kapott anyagokat és ezeket összefogóan és átláthatóan tudja tálalni a célközönségnek.

Angol-magyar szövegírás

Egyre több cégnek van igénye többnyelvű honlapra vagy angol nyelvű bejegyzésekre. Szerencsés, ha teljes marketingtevékenységet egy kézben tartod, ezért külföldi ügyfelek esetén érdemes olyan marketingest és szövegírót választanod, aki számára az angol-magyar szövegírás sem okoz gondot. Így megjelenésben, kommunikációban és tartalommarketingben egységes maradhatsz.

Hogyan áraznak a szövegírók?

Az árazást tekintve nem beszélhetünk egységes gyakorlatról, az árszabások szövegírónként eltérhetnek. Azonban nem végtelen lehetőségek száma, nézzük is meg a legjellemzőbb megoldásokat.

1.    Karakteralapú elszámolás

Az elkészített szövegeket lehetséges karakter alapon elszámolni. Egyszerű feladatokra megoldás lehet, azonban a szövegíró és a megrendelő érdekei ellentétesek lehetnek. Egy korrekt szövegíró nem fog ezzel visszaélni. Ennek ellenére jó megoldás lehet olyan esetekben, ahol előre nem lehet kiszámítani, hogy hosszú távon milyen igényei lesznek az ügyfélnek a szövegek terén.

2.    Óradíj

Óradíj esetén minden megkezdett óra kiszámlázásra kerül, itt is hasonló az érdekellentét léphet fel köztetek, amely nem feltétlen a hatékony működésre ösztönözi a szövegírót. Emellett kisebb feladatok esetében gyakran értelmezhetetlen, ezért csak nagyon ritka esetben alkalmazzák ezt a megoldást a szövegírók. Talán akkor lehet ideális megközelítés, ha a megrendelő havi X órában kér tartalommarketing támogatást egy külsős szakértőtől, amit a felmerülő igények szerint ő szeretne felosztani.

3.    Fix projektdíj

A fix projektdíj jelenti a legnagyobb biztonságot mind az ügyfélnek, mind a szövegírónak. Ráadásul serkenti a gyorsabb szövegírást, ami végső soron mind a két félnek előnyére válik. Ennek is létezik veszélye, a hanyagság vagy felületesség sajnos előfordulhat, ezért is nélkülözhetetlen, hogy alaposan átnézd a referenciákat. Ilyenkor jó megoldás lehet előre megállapodni például a javítási körök számában és díjában. A fix projekt díj tökéletes választás webszöveg írásakor, fordításkor, landoló oldalak szövegezésénél, vagy havi, rendszeres teljesítésű tartalmak szállításánál.

Minden cégnél hasznos egy jó copywriter

A jó szövegíró tudja, hogyan kell elérni a célközönséged és milyen módon kell termékedet vagy szolgáltatásodat úgy bemutatni, hogy meglegyenek azok az apró nüanszok, amelyek miatt végül melletted teszik le voksukat a konkurenciával szemben. Ha házon belül nincs időd és lehetőséged kellően alaposan megoldani ezt a feladatot vagy egyszerűen csak egy profira bíznád a szövegírást, érdemes külsős céggel vagy szabadúszóval megállapodnod.

Ha hatékony segítségre van szükséged online jelenléted felturbózására vagy offline anyagaid megreformálására, lépj velünk kapcsolatba és tervezzük meg együtt sikeres marketingstratégiádat!

Nézd meg a többi cikkünket is: