A tartalommarketing (content) legfontosabb alappillérei

tartalommarketing

Tartalomjegyzék

Aki nem ma kezdte a marketing szakma megismerését, az biztosan hallotta már a kifejezést:

Content is king.

Bárhová is visz az utunk az online térben, tartalommal találkozunk, így nem csoda, hogy napjaink egyik legnépszerűbb marketinges kifejezése a content marketing, vagy magyarul tartalommarketing.

content marketing

Google Trends: Google kereséses a “content marketing” kifejezésre

Bármely marketing csatornáról is beszélünk – legyen az a Facebook, Instagram, Google vagy TikTok – mind-mind a tartalom köré épül.

De pontosan mit is nevezünk tartalomnak, mit érdemes tudni róla, és hogyan lehet az üzleti érdekeink szolgálatába állítani?

Mi az a content marketing?

A content marketing a marketing azon ága, amely a tartalom létrehozására, közzétételére és terjesztésére összpontosít egy bizonyos célközönség számára – jellemzően az interneten.

A tartalom tehát maga az anyag, az információ amit eljuttatunk a célcsoport számára, és amit aztán ők elfogyasztanak.

A tartalom gyakorlatilag bármi lehet:

  • Cikk
  • Youtube videó
  • Podcast
  • Facebook post
  • Instagram story
  • Email hírlevél
  • Lead magnet
  • Infografika

És így tovább, a lista szinte végtelen.

A lényeg, hogy a tartalomnak teljesítenie kell az egyik fő célt a kettő alapvető emberi vágyból: legyen hasznos, vagy legyen szórakoztató.

Az emberek ugyanis azért fogyasztanak tartalmat, hogy értéket kapjanak belőle, vagy elűzzék az unalmukat.

Tehát az, hogy milyen tartalomformátumot választunk, lényegében a cégünk adottságaitól és az iparágunk sajátosságaitól függ – de bármilyen cégről is legyen szó (B2B vagy B2C, webshop vagy szoftver, olcsó vagy luxus), a két legfontosabb emberi szükséglet közül legalább egyet ki kell elégítenie!

Az alábbiakban lássuk, hogy ezt miként lehet a legkönnyebben elérni.

A tartalommarketing alappillérei

A content marketing sikerét rengeteg faktor befolyásolja, ám van köztük három, aminek jóval nagyobb szerepe van, mint a többinek, szimplán azért, mert a legtöbben ezeket rontják el a saját tartalomstratégiájuk kialakítása során.

1. Storytelling

A kommunikációs elmélet szerint nem elég, ha csak magára a tartalomra koncentrálunk – a kontextus is hihetetlenül fontos.

Éppen ezért a tartalomstratégiát úgy kell összeállítanunk, hogy az egyes részek, a tartalmak egy nagyobb egész részét képezzék.

A tartalmak ezáltal összefüggenek, relevánsakká válnak és egy történetet mesélnek el.

Amennyiben például egy marketing blogot vezetünk, célszerű úgy felépíteni a tartalmakat, hogy azok továbbküldjék az olvasót a következőre, illetve az elméleti anyagok mellé gyakorlat is párosuljon. Emellett az is fontos, hogy a big picture mellé konkrét, lépésről lépésre kivitelezhető útmutatók is párosuljanak – így az adott témánk összes aspektusát képesek leszünk lefedni.

A storytellinget azonban érdemes szó szerint is alkalmazni, hiszen a történetek bevonják az olvasókat, ezáltal sokkal nagyobb elköteleződést válthatunk ki a segítségükkel, ami vissza fog köszönni a lájkokban, megosztásokban és végül a bevételekben is!

2. Nem csak gyártás – promóció!

A tartalom legyártása rendkívül fontos, ám önmagában semmit nem ér, ha nincs, aki elfogyassza őket.

Sokan hisznek a “field of dreams”-ben, miszerint “ha megépítjük, jönni fognak”. Ez a kifejezés azt a téves hitrendszert fejezi ki, miszerint ha létrehozunk egy jó tartalmat, akkor biztosra vehető, hogy sokan fogják elfogyasztani (elolvasni, meghallgatni, stb.).

Egy tökéletes világban biztosan így lenne, ám akkor nem létezne a reklámszakma, az értékesítés és a marketing.

tartalommarketing promóció

Ahhoz tehát, hogy a tartalomgyártási fáradozásaink ne legyenek hiábavalóak, bizony promócióra lesz szükségünk.

Promóció alatt azt értjük, ahogy a kész tartalmat eljuttatjuk a célközönség számára. Ennek számos formája létezik, például:

  • Hirdetések
  • Keresőoptimalizálás
  • Email hírlevél
  • Közösségi média 
  • Stb.

A lényeg, hogy a tartalom legyártása közben már előre kitaláljuk, hogy melyik marketing csatornákon lehet majd az elkészült munkát a legjobban eljuttatni a célközönséghez.

Az első pontban kifejtett storytellinggel tehát elértük, hogy a tartalom fogyasztható váljon – a promócióval pedig azt tudjuk biztosítani, hogy legyen, aki el is fogyasztja a tartalmat.

Ám még ez sem garancia a sikerre – szükség van egy harmadik komponensre is!

3. Üzleti cél teljesítése

Nagyon sokan követik el azt a hibát, hogy úgy gyártanak tartalmat, hogy annak gyakorlatilag nincsen semmiféle gyakorlati haszna.

Ők azok, akik a marketing guruktól kapott tanácsok csapdájába estek, miszerint “gyárts tartalmat”.

Ez a legrosszabb, amit tehetünk, hiszen a munkát ugyanúgy bele kell tennünk, de az teljesen kárba vész, hiszen eredmény nem társul hozzá.

A tanács tehát úgy hangzik helyesen, hogy “gyárts tartalmat, aminek célja is van”.

Egy megfelelően kialakított tartalom – legyen az kép, videó, cikk vagy podcast – például több CTA-t is tartalmaz, amelyek tovább terelik az érdeklődőket az értékesítési tölcsérben, majd végül vásárlóvá teszik.

Amennyiben végül mindhárom feltételt teljesítjük, a tartalommarketing el fogja érni az üzleti célját.

Ez a tarot-ról szóló cikk például remekül alkalmazza a cikkünkben felvázolt 3 pontos rendszert:

  • Rengeteg apró sztorit tartalmaz és illeszkedik az oldal fő történetébe (kontextusába) is
  • Megfelelően van keresőoptimalizálva, ezáltal több száz olvasót terel az oldalra havonta
  • Több CTA-t is tartalmaz, ezáltal nem engedi el az új olvasókat további interakció nélkül

Ha pedig már CTA-ról beszélünk, mutatunk egy saját példát is: amennyiben tisztában vagy a marketing fontosságával, de nem akarod te magad csinálni, keress meg minket – megismerjük céged, felállítjuk marketing stratégiád, és a számodra legjobb online marketing módszerek használatával hosszú távú eredményeket produkálunk céljaid eléréséhez!

Nézd meg a többi cikkünket is: