A legfrissebb marketing trendek, amelyekről Neked is tudnod kell

marketing trendek 2023

A legfrissebb marketing trendek nyomon követése elsősorban a marketingszakember feladata, azonban cégvezetőként, szabadúszóként vagy egyéni vállalkozóként is mindig hasznos tisztában lenni az elérhető lehetőségekkel. Különösen azokkal, amelyekkel hatékonyan generálhatunk leadeket, növelhetjük a konverziót. A különböző közösségi felületeken napjainkra nem is elsősorban a felhasználók elérése vált nehéz feladattá, hanem magunk mellé állítani őket, elnyerni figyelmüket és elkötelezettségüket termékünk, szolgáltatásunk iránt.

Mostani cikkünkben megnézzük, várhatóan melyek lesznek a legfontosabb marketing trendek 2023-ban – ehhez pedig a minden évben megrendezésre kerülő Magyar Marketing Fesztivál témába vágó kiadványát is segítségül hívjuk és együtt tekintjük át az előttünk álló év figyelemre érdemes marketing trendjeit.

A legfrissebb marketing trendek 2023-ra

Számtalan lehetőség van elkölteni marketingre szánt keretünket: már a Facebook hirdetések sem pusztán képes vagy videós formában futhatnak, a különböző közösségi oldalak pedig széleskörű lehetőségeket biztosítanak potenciális ügyfeleink megnyerésére. Nézzünk is meg néhányat ezek közül!

Live streaming

A videós tartalmak növekvő népszerűsége nem újkeletű jelenség, az okostelefonok és a (szinte) folyamatos online jelenlét korában jellemzően előbb nézünk meg egy témába vágó videót, mint olvasunk el egy blogbejegyzést vagy interjút. A live streaming (élő közvetítés) remekül illeszkedik ebbe a sorba és amíg korábban a kifejezetten erre szolgáló platformokon történt az „élőzés”, addig mára már a legnagyobb közösségi oldalak mind rendelkeznek ilyen funkcióval.

live streaming
(forrás: https://livestream.com/blog/62-must-know-stats-live-video-streaming)

A Twitter vagy a LinkedIn egyaránt biztosít erre lehetőséget, az élő bejelentkezéseket azonban elsősorban a Facebookkal vagy az Instagrammal azonosítjuk. Mivel a két platform egy kézben van, az üzleti fiókokat összekapcsolva akár egyidejűleg is közvetítünk rajtuk. És nem szabad elfeledkezni a fiatalabb korosztály körében nagyon népszerű, kifejezetten rövid és frappáns videós tartalmak publikálására szolgáló TikTok-ról sem. Hogy melyik lesz az ideális választás, nagyban befolyásolja célközönségünk életkora: amíg a 30-49 éves korosztály elsősorban Facebookot, a fiatalabbak Instagramot vagy TikTokot használnak.

live streaming
(forrás: https://neilpatel.com/blog/live-streaming/)

A live streaming számos előnye közül érdemes kiemelni, hogy szinte korlátlan méretű közönséget érhetünk el vele, hiszen nem kötnek sem a fizikai terek (mint a befogadóképesség), sem a távolságok – mindösszesen stabil internetkapcsolatra van szükségünk és annyi vendéget hívunk meg, amennyit jónak látunk. Ráadásul mindez alacsony költségvetésből kivitelezhető: az élő adás teret enged a kreativitásnak és a spontaneitásnak, közönségünk sem vár el tőlünk precíz vágásokat, hosszadalmas szerkesztéseket és úgy általában tökéletességet. Ellenben sokkal inkább betekintést engedhetünk a kulisszák mögé, megválaszolhatunk vásárlói kérdéseket vagy mutathatunk be új termékeket, közelebb hozva ezáltal a márkát és a célközönséget.

User-generated content

A user generated content (UGC, magyarul felhasználók által gyártott tartalom) változatos formában növelheti márkánk ismertségét, erősítheti a bizalmat és növelheti a hitelességet. Az UGC olyan, nem fizetett vagy szponzorált bejegyzés, amelyben a felhasználók tapasztalataikat, véleményüket, visszajelzéseiket osztják meg valamilyen termékkel kapcsolatban. Például az egyik ismerősünk Instagram sztoriban számol be egy kiváló ebédről, megjelölve az éttermet, ahol elfogyasztotta. Másikuk pedig egy TikTok videóban újságolja el, hogy megtalálta a legjobb drónt, amit valaha reptetett – ezek mind-mind user generated content-nek számítanak.

user-generated content
(forrás: https://www.socialpilot.co/blog/guide-to-user-generated-content-ugc)

Az UGC egyik feltétele, hogy olyan személy hozza őket létre, aki nem a vállalkozás képviseletében, hanem egyszerű ügyfélként formál véleményt az adott termékről vagy szolgáltatásról. Ezáltal pedig végső soron a márka iránti bizalmat növeli, hiszen a vásárlók is tisztában vannak azzal, hogy jó megvilágítással, kis utómunkával és hasonló trükkökkelbármilyen termék vonzóvá tehető. Ezzel szemben a felhasználói visszajelzések, történjen az Facebook poszt vagy vásárlói értékelés formájában, az elfogulatlanság és objektivitás hatásával bírnak még akkor is, ha azok a vásárló szubjektív benyomásán alapulnak.

Omnichannel marketing

Az omnichannel marketing (sok csatornás kommunikáció) a céges kommunikációnak egy újfajta, ügyfélközpontú megközelítése. Az omnichannel stratégia egységesíti a kommunikációt, koherens céges üzeneteket eredményez az online és offline csatornákon egyaránt. Az ügyfélnek ugyanabban az élményben lesz része, kerüljön bármilyen módon kapcsolatba az adott márkával, legyen szó a közösségi médiáról, Ads hirdetésekről, az ügyfélszolgálattal történő kapcsolatfelvételről vagy egy offline üzletben történő vásárlásról. Esetleg ezek kombinációjáról, például, amikor online vásárol, de a terméket személyesen veszi át valamelyik üzletben. Az omnisend.com oldal statisztikái szerint 2021-ben az omnichannel marketing kampányok 494%-kal magasabb rendelési arányt eredményezetek, mint az egyetlen csatornától függő kampányok.

omnichannel marketing
(forrás: https://www.omnisend.com/blog/omnichannel-marketing/)

A különböző platformokon átívelő, következetes, jól beazonosítható stratégia egy egyedi márkaimázst és arculatot teremt, emellett pedig biztosítja a koherens vásárlói élményt, növelve az elköteleződést a márka iránt. A felhasználói élmény (UX, user experience) mutatja meg, hogyan érzi magát a fogyasztó, ha kapcsolatba kerül a márkával. Nézzünk is néhány érdekesebb statisztikát a Magyar Marketing Fesztivál hivatkozott tanulmányából:

  • A Forrester jelentése szerint minden UX-be fektetett 1 $ 100 $-t hoz vissza.
  • Az okostelefon-felhasználók 60%-a egy keresés után azonnal felveszi a kapcsolatot a kiválasztott céggel, ha lehetősége van rá. Akár már a keresési találati oldalon keresztül, a megjelenő telefonszámot használva. (Think With Google)
  • A felhasználók 54%-a frusztrációt érez, ha egy oldal mobilbetöltési sebessége lassú. (Think With Google)
  • Az okostelefon-használók 33%-a azonnal átmegy egy másik cég honlapjára, ha a keresési szándékuk (pl. keresnek egy kimondott terméket az oldalon) kudarcba fullad.

Voice search

A voice search, azaz a hangalapú keresések aránya évről évre növekszik és ha nem is a legfrissebb marketing trendek közé tartozik, 2023-ban sem lesz megkerülhető. Igaz, hogy az erre vonatkozó statisztikák elsősorban a globális, különösen az angolszász piacra vonatkoznak, azonban a jelenség hazánkban is megfigyelhető. Egyre többen használják nálunk is a hangalapú keresési asszisztenseket, mint a Google Assistant, a Siri vagy az Alexa. Ha az amerikai piacot nézzük, 2021-ben a lakosság 36,6%-a használt rendszeresen hangvezérelt digitális asszisztenst, ami 12,1%-os növekedést mutat 2017-hez képest.

voice search
(forrás: Magyar Marketing Fesztivál: Marketing trendriport)

Közös jellemzője valamennyi ilyen lekérdezésnek, hogy hosszabbak, konkrétabbak és pontosabbak a gyorsan bepötyögött, gyakran elírásoktól vagy helyesírási hibáktól sem mentes, de szinte mindig kizárólag tőszavakból álló kereséseknél.

Hangalapú kereséseknél nem kell a gépeléssel fáradnunk, jellemzően hosszabb egész mondatokban, gyakran kérdés formájában tesszük meg lekérdezéseinket. A SEO-ra gyakorolt hatásainak részletes elemzése nélkül annyit megjegyeznénk, hogy az egyik legjobb megoldás, ha a weboldalunkon létrehozunk egy GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) szekciót/aloldalt, ahol a felhasználók által feltett leggyakoribb kérdéseket válaszoljuk meg olyan részletességgel, hogy ne is kelljen tovább keresniük a megoldást problémájukra.

Native advertising

A native advertising (natív hirdetés) olyan fizetett hirdetés, amely olyan módon illeszkedik az adott oldal megjelenéséhez, designjához, annyira összhangban van az ott elérhető tartalommal, hogy a látgató úgy érzi, hogy a hirdetés az oldal része. Elég csak a Google Ads hirdetésekre gondolni: a SERP (találati lista) első oldalán helyezkednek el és mindösszesen annyiban térnek el az organikus találatoktól, hogy rendelkeznek „hirdetés” címkével.

natív hirdetés
Natív hirdetés

A natív hirdetések a természetesség erejével hatnak, tökéletesen illeszkednek a felhasználói élménybe, ellenben sokszor tolakodónak, zavarónak találják őket – nem véletlenül használ a felhasználók többsége valamilyen reklámblokkolót. A native advertising segítségével áthidalhatjuk ezt az akadályt, végső soron a UX-et javítva.

Mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI vagy angolul AI) korunk egyik „slágertémája”, így természetesen a marketing világát sem kerülhette el. Az MI képes automatizált döntéseket hozni adatok gyűjtésén és elemzésén keresztül. Megmutathatja, hogyan lehet a legjobban kommunikálni az ügyfelekkel, személyre szabott üzeneteket küldeni nekik, akár a marketingcsapat tagjainak beavatkozása nélkül, segíthet megtalálni az optimális árazást, ezáltal elérve a lehető legjobb hatékonyságot.

A Magyar Marketing Fesztivál Marketing trendriportja szerint a mesterséges intelligencia marketingben való top felhasználási lehetőségei:

  • hiperperszonalizált hirdetések,
  • előrejelzés, trendek azonosítása,
  • a vásárlói magatartás jobb megértése,
  • megnövekedett ügyfélretenció és lojalitás,
  • magasabb ROI (befektetésarányos megtérülés) a hatékony célzásnak köszönhetően.

Összegezés

Mint bejegyzésünkből is láthattad, egy marketing stratégia mára nem csak sok csatornás lett, de bátran nyúl az olyan újszerű megoldásokhoz, mint a mesterséges intelligencia vagy a hangalapú keresésre optimalizált tartalom. Ha tetszett az összefoglalónk és Neked is valamilyen hatékony és a legfrissebb marketing trendeket követő megoldásra van szükséged, keress minket és lépj velünk kapcsolatba!

Nézd meg a többi cikkünket is: