A hatékony marketing “mellékhatásai”

A marketing mellékhatásai fejlődés rocketing

Tartalomjegyzék

A marketing szükséges. A marketing az egyik alappillére céged fejlődésének.

A digitális transzformáció rohamos terjedése miatt egyre több cég látja be ennek a kijelentésnek az igazságtartalmát, még akkor is, ha ezelőtt a vezetők, vagy a cégvezető teljes mértékben tagadta annak szükségességét.

Ha hatásos a kommunikációd, a helyén vannak az üzeneteid, élmény a weboldaladon való navigáció, és megtérülők a hirdetési kampányaid, akkor már kétségkívül érezned kell vállalatod más területein is ezeknek a folyamatoknak a hatását. De vajon mik ezek a hatások? A marketing nem csak egy olyan dolog, amit egyszer elkezdünk, beállítunk, és utána némi optimalizálással folyamatosan hozza a pénzt a konyhára, amíg mi kényelmesen hátra dőlhetünk?

Munkánk során számtalanszor találkozunk olyan ügyféllel, aki vagy negatív marketinges tapasztalattal a háta mögött érkezik hozzánk, esetleg vállalata eddigi sikerei ellenére egyáltalán nem foglalkoztak ezzel a kérdéssel, vagy csak minimális energiát fordítottak a marketingre, ezért ez a terület teljesen új számukra.

Nekik általában nagy meglepetést szokott okozni, hogy egy teljeskörű projekt kivitelezése az ő oldalukról is elég sok energiabefektetést igényel. Nem is beszélve azoknak a változásoknak a menedzsmentjéről, amiket a marketing kampányok pozitív kimenetele tesz szükségessé.

Ebben a cikkben azt fejtjük ki részletesen, hogy milyen cégen belüli változásokkal találkozhatsz, milyen új feladatokkal kell megbirkóznod, ha sikeres a marketinged, és a tervekhez, elképzelésekhez hűen teljesülnek az üzleti célok.

1. Szervezeti struktúra újra tervezése, a kollégák munkakörének megváltoztatása

Az ügyfelek, rendelések, és üzleti partnerek mennyiségének növekedése gyakran felkészületlenül éri azokat a vállalatokat, ahol 1-1 kolléga többféle szerepet is betölt a cégen belül.

Ha van egy olyan aduász, megbízható jobb kezedként cselekvő kollégád (esetleg Te magad vagy az), aki egyeztet a futárral, kezeli az online rendeléseket, foglalkozik a boltba beérkező ügyfelekkel, és még a webshop karbantartását is elvégzi, akkor elég nagy arra a valószínűség, hogy az online értékesítés jelentős javulásával le kell szűkítened az ilyen munkavállalók feladatkörét.

De ezt a tendenciát nemcsak az (e-)kereskedelmi cégeknél figyelhetjük meg. A SaaS, azaz Software as a Service iparágban is létezik ez a jelenség azoknál a feltörekvő startup cégeknél, ahol a cégvezető egy hűséges, nagy szakértelemmel rendelkező társára bízza a marketing-, fejlesztés-, és akár a termékmenedzsment felügyeletét is.

A cég növekedésével be kell látnunk, hogy ezek a szerteágazó munkakörök teljesen szétaprózzák az adott kolléga munkaidejét és figyelmét. Így nemcsak hatalmas stressz és irreális felelősség hárul rá, de még amiatt is frusztrálttá válhat, hogy az egyes feladatokat nem tudja produktívan, fókuszáltan elvégezni.

2. Új munkavállalók felvétele, új pozíciók kialakítása

Ügyfeleink többször jelezték számunkra, hogy új kollégákat kellett felvenniük az online rendelések és megkeresések menedzsmentje céljából. Ennek oka az, hogy az eddigi kollégáik már nem tudtak még egy új terhet a nyakukba venni, és nem is szerették volna őket kettészakítani a fizikális boltban való tevékenységek, és az online rendelések feldolgozása között.

Ha eddig Te sem foglalkoztál még marketinggel behatóan és sikeresen, akkor fel kell készülnöd arra, hogy a megkeresések, rendelések növekedésével nem csak új kollégákat kell felvenned már meglévő pozíciókra, hanem akár teljesen új pozíciókat is meg kell határoznod, hogy a vásárlói igények maradéktalanul teljesülhessenek.

marketing pozitív mellékhatásai

3. Raktárbővítés, terjeszkedés

A magas hatékonyságú és kiemelkedő megtérülésű kampányok eredményeképpen könnyen lehet, hogy hamar olyan mértékűre nőnek a rendeléseid, amikre egyáltalán nem voltál felkészülve. Ilyenkor megtörténhet, hogy az eddig bérelt raktárad már kicsinek bizonyul, és már nagyobb árukészlettel, nagyobb csomagoló területtel kell rendelkezned, hogy teljesíteni tudd a beérkező rendeléseket.

Ha esetleg egy új, külföldi piacra nyitottál, és szerencsére a marketingesek szakértelmének és támogatásának köszönhetően szárnyal a külföldi részleg, akár itt lehet az ideje annak is, hogy abban az országban is létrehozz egy raktárat. Ezáltal nemcsak könnyebben fogod tudni kezelni a rendeléseket, hanem gyorsabban is a vásárlók kezébe juttathatod termékeidet.

4. Online-, vagy fizikai bolt nyitása

Manapság leginkább azt a tendenciát figyelhetjük meg, hogy a fizikai bolttal rendelkező vállalkozók online áruházat is szeretnének nyitni, hogy új vásárlókra tegyenek szert. Ám sokszor akár ennek a fordítottja is megtörténhet (sikeres online bolt után fizikai bolt nyitás).

Ez a jelenség nem csak a mostani helyzetben aktuális, amikor a koronavírus sok céget az online térbe “kényszerít”, hanem akkor is, amikor “békeidőben” már annyira jól megy akár a fizikai, akár az online bolt, hogy logikussá válik a márka további erősítése, és a célközönség számának jelentős kibővítése egy új csatornán keresztül.

A válladon lévő teher milyenségének, és minőségének változása

A fenti példákból jól látható, hogy ha a marketing jól működik, akkor hosszútávon nem lehet hátradőlni a székben, és feltett lábbal számolgatni a bejövő pénzmennyiséget.

Ha eredetileg a marketing kiszervezésével az volt a célod, hogy csökkentsd a kollégák, vagy a saját feladataid mennyiségét, akkor el kell keserítenünk, hiszen ezután sem lesz sokkal kevesebb felelősséged.

Viszont ami boldogsággal tölthet el Téged, és a választott marketingügynökséget is az az, hogy már nem a kampányok beállításával, a követő kódok elhelyezésével, a posztolással vagy a komplett stratégia megalkotásával kell bajlódnod, hanem olyan tevékenységeket kell elvégezned, olyan problémákat kell megoldanod, amik egyértelműen céged fejlődését indikálják.

Véleményünk szerint ez egy sokkal hálásabb, élvezhetőbb feladat. Hiába első látásra jelentősen nem csökken a rajtad lévő teher, mivel a marketing ügynökségekkel való együttműködés is igényel időráfordítást, mégis az egy helyben való toporgás helyett a pozitív változás szele fog előre lendíteni a mindennapos munka során.

Nézd meg a többi cikkünket is: