Nemzetközi vizekre eveznél cégeddel, de nem tudod, hogy melyik ország lenne a legjobb választás üzleti szempontból? Melyik az a hely, ahol elég nagy a kereslet a termékedre, de mégsem annyira telített a piac, hogy esélyed sincs megvetni a lábadat, hacsaknem több millió forintot elköltesz már a projekt kezdetén?
Mikor kell használni a SEO piackutatást?
Mi a Rocketing-nél az adatvezérelt döntésekben hiszünk, ezért ügyfeleinket is mindig arra biztatjuk, hogy ilyen kritikus döntéseket, mint például a nemzetközi nyitás, ne alapozzanak megérzésekre, ajánlásokra vagy véleményekre, hanem alapos elemzések után tegyék voksukat le egy(es) országok mellett.
Ebben segít a SEO piackutatás, amit egyik ügyfelünk számára is elvégeztünk az elmúlt hetekben. Ügyfelünk már jól menő webáruházzal rendelkezik Magyarországon, így afelől semmi kétség sincsen, hogy van-e felvevő közönség a termékeire. A magyarországi több hónapos pozitív visszajelzések, növekvő statisztikák és eladások után úgy döntött, hogy új webáruházat szeretne nyitni egy másik országban. De vajon melyikben?
Feladatunk az volt, hogy 3 potenciális ország (Németország, Franciaország és Spanyolország) közül kiderítsük, hogy hol a legnagyobb az érdeklődés termékére, miközben a versenytársak SEO teljesítményét is megvizsgáljuk, hogy lássuk, mekkora versenyre kell számítani a jövőben.
Miért csak a SEO-t vettük figyelembe, és miért nem elemeztük a konkurensek hirdetéseit?
Erre a kérdésre a válasz nagyon egyszerű. Ügyfelünk olyan táplálék kiegészítő termékeket árul, melyeket sem a Google sem a Facebook irányelvei alapján nem lehet hirdetni, annak ellenére sem, hogy forgalmazásuk teljesen legális ezen országokban is. Emiatt hagyatkozunk a jövőben, és az elemzés során is kizárólag a SEO-ra, ami a fő ügyfélszerző csatornája lesz a webáruháznak.
Mit tartalmaz a nemzetközi piackutatás és kulcsszó kutatás?
Ez a projekt több összetevőből áll. Elsőként meg kell vizsgálunk, hogy a releváns kulcsszavakra mekkora mennyiségű havi keresések érkeznek az egyes országokban. Ez alapul szolgál ahhoz, hogy megbecsüljük a piac méretét, és nagyvonalakban képet kapjunk az emberek érdeklődéséről.
Ezután azt is megnéztük, hogy hogyan alakul a termékre összpontosuló keresések volumene, tehát van-e nagy differencia az egyes hónapok keresési mennyisége között. Ezzel azt ki tudjuk szűrni, hogy ügyfelünk folyamatos, stabil bevétellel számolhat-e, vagy inkább szezonális megkeresésekre számítson.
Harmadik összetevőként kikerestük, hogy az adott országokban melyik az a top 5 régió, ahonnan a legtöbb keresés érkezik. Ez a jövőben bármilyen más marketing célú megoldáshoz kapóra jöhet.
Persze ha már kulcsszavakról beszélünk, akkor nem feledkezhetünk meg az egyes kulcsszavakra érkező versenyről sem, amit a kulcsszó nehézségének megvizsgálásával tárhatjuk fel. Itt minél magasabb a szám, annál több konkurens versenyez erre a kulcsszóra SEO-ban.
Ez a kutatás egy Excel táblázatban, átláthatóan rendezve így néz ki:
Miután országonként elvégeztük az elemzést, még közel sem voltunk készen a projekttel…
Nemzetközi versenytárs elemzés
Mint ahogy fentebb is említettük, ennél az ügyfelünknél a legfőbb csatorna a SEO lesz, így a versenytárs elemzés is erre irányult. Normál esetben egyébként mi a konkurensek hirdetéseit, hírleveleit, online kommunikációját, és közösségi média oldalait is elemezzük, de ebben az esetben ezekre az elemekre nem volt szükség, és igény.
Mit tartalmaz ez a konkurens elemzés?
A nemzetközi SEO kulcsszó kutatás és versenytárs elemzés során megnéztük hogy kik azok a konkurenciák, akik összességében a legjobb on-site és off-site SEO értékekkel rendelkeznek, és a Google találati oldalán a legnagyobb eséllyel kerülnek az első oldalra.
Ezeket a konkurenseket összegyűjtöttük, és megnéztük, hogy mekkora az átlagos havi forgalmuk, hány darab link vezet vissza az oldalukra más weboldalakról, és hogy ezek milyen minőségűek. Ezen kívül megvizsgáltuk, hogy hány darab kulcsszóra jelennek meg a top 100 Google találat között, melyik az a top 5 kulcsszó, ahonnan a legtöbb forgalmat kapják, valamint melyik az a top 5 oldal, ahová a legtöbb ember landol.
Elsőre ez igazán bonyolultan hangozhat, viszont itt minden felsorolt tényezőnek komoly szerepe van. Ezeket az elemeket, és a kulcsszó kutatás eredményét együttesen vizsgálva van csupán lehetőségünk reálisan felmérni a piaci versenyt.
Akinek újdonság a SEO, és az adatvezérelt döntések világa, az könnyen elveszhet a számok kavalkádjában. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy a laikusok forduljanak marketinges szakemberhez, még mielőtt megalapozatlan döntéseket hoznának.
Adatvezérelt döntéstámogatás, avagy hogyan használhatjuk ezeket az eredményeket?
Az elemzések véglegesítésével még cseppet sem zárult le a projekt. Sőt! Az adatok értelmezése, és a konklúzió levonása még csak most következik, ugyanis mit sem ér egy adathalmaz önmagában, ha nem keressük meg a mögötte rejlő összefüggéseket.
A piackutatás eredménye alapján felállítjuk a SEO stratégiát, amiben kiválasztjuk, hogy melyik országba terjeszkedjen ügyfelünk a legnagyobb árbevétel reményében, kiválasztjuk a kulcsszavakat, amikre weboldalát, online kommunikációját és az off-site SEO-ját is felépítjük. Még a weboldalának felépítését és a rajta lévő tartalmak struktúráját is felvázoljuk, hogy garantáltan jó helyezéseket érhessen el, és képes legyen versenybe szállni az országban már jelenlévő cégekkel.
Sokan nem is gondolnák, de egy ilyen kutatás alapján akár még a tartalom stratégiát is fel lehet építeni, hogy olyan cikkeket készíthessünk, amik igazán érdeklik a célközönséget, és SEO-ban is jó helyezést érhessünk el.
Egy ilyen piacelemzés nemcsak akkor lehet hasznos, ha nemzetközi piacra szeretnénk terjeszkedni, hanem akkor is, ha első webáruházunkat, vagy vállalkozásunkat szeretnénk megnyitni akár Magyarországon. Ugyanis a piac és a konkurensek ismeretének hiányában csak saját véleményünkre vagy mások tanácsaira támaszkodhatunk, viszont ezek a legtöbb esetben nem tükrözik a piac valódi mozgását.
Véleménye bárkinek lehet, mi a számoknak hiszünk, legyen szó piackutatásról vagy a marketing kampányok teljesítményének elemzéséről.