A márka szerepe egy termék megvásárolásakor

márkaépítés

Tartalomjegyzék

A márka szerepe egy termék életében

A kis- és középvállalkozások (KKV) tulajdonosairól és marketingeseiről elmondható, hogy csak és kizárólag a termékeikre vagy szolgáltatásaikra koncentrálnak — illetve a hozzájuk kapcsolódó napi feladatokra, mint az értékesítés, az ügyfélszolgálat vagy a marketing

Ebből az következik, hogy a nagyobb képre, azaz a márkaépítésre kevesen fordítanak figyelmet, hiszen azt gondolják, hogy ez csupán a nagyvállalatok “játszótere”. 

De vajon valóban így van? 

Spoiler: Nem, a márkaépítés a kisebb cégek számára is kulcsfontosságú lehet, hiszen egy erős márka ugyanolyan hatékonyan (ha nem hatékonyabban) képes megnövelni az eladásokat, mint az értékesítés, marketing vagy ügyfélszolgálat — ráadásul hosszú távú versenyelőnyt jelenthet, különösen akkor, ha a konkurencia is úgy gondolkodik, mint a legtöbb KKV tulajdonos, és nem fektet rá kellő figyelmet.

A branding tehát jelentősen hozzájárulhat a cég sikeréhez, az alábbi sorok után pedig érdemes újragondolni, hogy a márkaépítés valóban csak a mamutcégek kiváltsága-e — ha pedig arra jutsz, hogy nem, gyakorlati tippekkel is ellátunk!  

A márkaépítés és a marketing mix

A vásárlók alapvetően négy dolgot — a marketing mix elemeit — figyelik a vásárláskor:

  • Magát a termék kinézetét (pl.: szín, anyag)
  • A termék helyét, elhelyezkedését (pl.: szemmagasságban vagy kasszánál)
  • A termék eladásösztönzési módjait (pl.: csomagolás, márka)
  • A termék árát (pl.: olcsó, középár, prémium, luxus)

A csomagolás és a termék prezentálása lesz, ami felkelti a figyelmet és odavonzza a tekintetet, de a márka és az ár lesz az, ami miatt meg is vásárolják.

A számok és a szavak ebben az esetben tehát szoros összefüggésben lesznek. Amikor ugyanis egy márka erős, akkor sokkal nagyobb erőt képviselnek a vásárlói döntés folyamatában — míg egy ismeretlen márka esetében sokkal nagyobb szerephez jut az ár.

Hogyan tudod kiépíteni a márkát?

Szerencsére rengeteg módja van, de alapvetően két fő kategóriát különböztetünk meg:

  • Ingyenes
  • Fizetős

Azt senki ne gondolja, hogy az ingyenes módszer nem kerül erőforrásba — csupán az árát tekintve ingyenes, de rengeteg időt, energiát és kognitív kapacitást emészt fel.

A fizetős éppen ezekből az erőforrásokból igényel kevesebbet, de ezért mélyen a zsebünkbe kell nyúlni.

Alapvetően tehát kijelenthető, hogy az ingyenes utat azoknak a márkáknak érdemes választani, akiknek még új vagy felfutóban lévő a vállalkozás, míg a már komoly bevétellel és profittal rendelkező cégeknek inkább a fizetős utat ajánlott választani.

Az ingyenes út: tartalommarketing

A tartalommarketing az egyik leghatékonyabb ingyenes marketing eszköz, amely hosszú távon építi ki a márka ismertségét és ezáltal a vásárlók lojalitását. 

Lényege, hogy értékes és releváns tartalmat nyújts a célközönséged számára, amely nemcsak informál, hanem kapcsolatot is épít. Ez a megközelítés költséghatékony, hiszen bár időigényes, hosszú távon olcsóbb lehet, mint a folyamatos fizetést igénylő módszer.

Ráadásul a fizetett hirdetések is sok esetben a tartalommarketingre épülnek, mivel a céljuk sokszor nem is közvetlenül az értékesítés, hanem a már meglévő tartalmakra irányítani a forgalmat. Az indirekt marketing hatékonysága abban rejlik, hogy a tartalom segítségével vezeti el a közönséget a termékhez vagy szolgáltatáshoz, így természetesebben és kevésbé tolakodó módon alakít ki vásárlói kapcsolatot. 

A tartalommarketing tehát alapvető pillére minden sikeres marketingstratégiának, legyen szó akár ingyenes, akár fizetett kampányokról.

A fizetős út: hirdetések

A fizetett hirdetések más szempontból, de szintén hatékony eszközei lehetnek a gyors eredmények elérésének és a célzott közönség elérésének a marketingben. Ezek a hirdetések – például a Google Ads, a Facebook hirdetések vagy a fizetett bannerek – lehetővé teszik, hogy konkrét célcsoportokat célozz meg, így növelve az esélyt arra, hogy a terméked vagy szolgáltatásod éppen azokhoz jusson el, akik a leginkább érdeklődnek iránta. 

Bár mindez komoly költségekkel jár, a jól optimalizált hirdetések gyorsan megtérülhetnek, mivel közvetlenül növelhetik az értékesítéseket.

A fizetett hirdetések előnye emellett az, hogy pontosan mérhetőek, így folyamatosan optimalizálhatók a legjobb eredmények érdekében. Segítségükkel azonnali hatást érhetsz el, és gyorsan növelheted a márka ismertségét. Ezen túlmenően, a fizetett hirdetések jól kombinálhatók más marketingstratégiákkal is — például az előbb kifejtett tartalommarketinggel, ahol a hirdetések célja a közönség értékes tartalmakra irányítása, amelyek végül a vásárlás felé terelik őket.

A kettő — az ingyenes és fizetős márkaépítés — tehát nem feltétlenül különül el, inkább kiegészíti egymást.

Jó példa erre a Tchibo kávé, akiknek a fizetett hirdetéseivel az online és offline világban (pl.: közösségi médiában vagy a tévében) is rendszeresen találkozhatunk, de igényes blogjukkal az ingyenes tartalommarketing vonalat is remekül képviselik.

Emellett gondoljunk csak például a PR cikk megjelenésekre, amelyek szigorúan véve bár tartalommarketingnek minősülnek, mégiscsak hirdetésnek számítanak, hiszen a megjelenésért fizetni kell.

A márkaépítés tehát egy összetett, hosszú távú stratégia, amely túlmutat a terméken vagy szolgáltatáson, de cserébe olyan egyedülálló meggyőzőerőt képvisel, amellyel kevés más tevékenység rendelkezik az értékesítési repertoárban.

Amennyiben pedig te magad is elmélyednél benne, olvass tovább a Rocketing blogján!

Nézd meg a többi cikkünket is: