Customer journey mapping, azaz ügyfélút-térképezés

customer-life-journey-rocketing

Tartalomjegyzék

Napjaink kompetitív világában elengedhetetlen, hogy vállalatunk átfogóan vizsgálja a teljes ügyfélutat, hiszen a zökkenőmentes ügyfélélmény sikerünk kulcsfontosságú összetevője. Nemrégiben készült elemzések szerint a teljes ügyfélélmény – azaz a márkával való találkozások láncolata – jelentősebb, mint bármely egyedi érintkezési pont. Cikkünk folytatásában bővebben is olvashatsz az ügyfélút feltérképezéséről és annak üzleti jelentőségéről. Bejegyzésünkben a felhasználói élmény és az ügyfélelégedettség fontosságát is hangsúlyozzuk.

Ügyfélút-térképezés: Mi is ez pontosan?

Az ügyfélút-térképezés egy marketing megoldás, amely magában foglalja a teljes ügyfélút vizualizált ábrázolását, a kezdeti kapcsolatfelvételtől az utolsó interakcióig, azaz a termék, illetve szolgáltatás megvásárlásáig. Átfogó képet biztosít az ügyfél érzéseiről, interakcióiról és érintkezési pontjairól a vállalkozással való kapcsolat különböző fázisaiban. Célja a fogyasztó nézőpontjának és vásárlás során tapasztalt élményeinek alapos megismerése. Ezen nézőpontok, negatív és pozitív élmények megismerése révén azonosítani tudjuk a problémás pontokat, így elősegítve ügyfeleink megértését és taktikáink egyedi igényeket szem előtt tartó finomhangolását.

A CJM (Customer Journey Mapping) egyik legnagyobb előnye a felhasználói élmény javítása. A feltérképezés segítségével intuitívabb és felhasználóbarátabb folyamatokat alakíthatunk ki.

Milyen szakaszokra bontható az ügyfélút?

Az ügyfélút öt szakaszban különíthető el:

Felismerési szakasz:

Az ügyfelek felismerik, hogy a fájdalom pontjuk, azaz visszatérő problémájuk van, majd kutatást végeznek a lehetséges megoldások megtalálása érdekében. A márkák ezeket olyan oktatási tartalmakkal igyekeznek orvosolni, mint a „hogyan” cikkek vagy a gyakori kérdések szekciók.

Mérlegelési szakasz:

Az ügyfelek eltökélik, hogy szükségük van egy termékre vagy szolgáltatásra, majd összehasonlítják a különböző márkákat és ajánlatokat annak érdekében, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb választást. Az összehasonlításban olyan termékmarketing-tartalmakra támaszkodhatnak, mint terméklisták vagy összehasonlító leírások.

Döntési szakasz:

Az ügyfelek elhatározták magukat, és készen állnak a vásárlásra. Ebben a szakaszban a vásárlási folyamat zökkenőmentességére érdemes a leginkább összpontosítani, melyet ingyenes demók, konzultációk, ár-összehasonlító oldalak vagy promóciók színezhetnek.

Megtartási (retenciós) szakasz:

Az ügyfelek már vásároltak, és célunk, hogy a vállalatnál maradjanak. Vásárlóink megtartását kidolgozott stratégiával, folyamatos ügyfélszolgálat biztosításával és megalapozott, részletes márka-leírásokkal érhetjük el. A stratégiák közé tartoznak az elkötelezett ügyfélsiker-menedzserek, valamint az elérhető és empatikus ügyfélszolgálati csapatok vagy a könnyen hozzáférhető tudásbázisok.

Hűség szakasz:

Az ügyfeleink hűségesek a márkához, sőt, jobb esetben aktívan népszerűsítik is azt családjuk, barátaik, ismerőseik köreiben. Ennek érdekében arra kell összpontosítanunk, hogy a vásárlói élmény végponttól végpontig problémamentes és élvezetes legyen. A hűségfázis stratégiái közé tartoznak a könnyen navigálható weboldalak, a vásárlói elvárások túlteljesítése, a hűségprogramok és ajánlási programok, valamint a kedvezmények biztosítása.

A szakaszok, noha különböznek, érdemes megfigyelni, hogy minden pontban az ügyfélélmény zökkenőmentessége és minősége a kulcs a vásárlók szívéhez.

Milyen eszközökkel, metrikákkal tudjuk mérni az általunk biztosított ügyfélút sikerességét?

A legfontosabb mérőszámok nyomon követése:

Az ügyfélutak optimalizálásának sikerét olyan releváns mérőszámok segítségével mérhetjük, mint az ügyfél-elégedettségi eredmények, konverziós arányok, ismétlődő vásárlási arányok és az ügyfélmegtartás.

Analitikai eszközök:

Az ügyfelek viselkedésének és interakcióit analitikai eszközök segítségével követhetjük nyomon a különböző érintkezési pontokon. Ilyen elemző eszközök közé tartoznak a webanalitikai eszközök, mint a Google Analytics, az olyan ügyfél-visszajelző eszközök, mint a SurveyMonkey, a heatmap-eszközök, mint a Crazy Egg vagy a HotJar, a közösségi média elemző eszközök, mint a Sprout Social és a CRM, azaz az ügyfélkapcsolat-kezelő szoftverek.  Ezek az adatok értékes információk, melyeket a folyamatos, releváns fejlesztések bevezetéséhez és sikeres, hosszú távon is hasznos döntéshozatalokhoz tudunk felhasználni.

Iteratív megközelítés:

Az ügyfélutak feltérképezése egy véget nem érő folyamat, amelynek a változó ügyféligényekkel és piaci trendekkel együtt kell fejlődnünk. Ennek érdekében elengedhetetlen az ügyfélút-térkép rendszeres frissítése és felülvizsgálata, hogy márkánk naprakész, releváns és hatékony maradhasson.

Összefoglaló:

Az ügyfélút-térképezés tehát egy folyamatos, újra és újra megújuló folyamat, amelynek figyelembe kell vennie az egyfolytában változó ügyféligényeket és az aktuális piaci trendeket. Épp ezért kritikus fontosságú a térképünk rendszeres újra rajzolása. Azok a vállalatok, akik elkötelezettek az ügyfélút-térképezés iránt, hosszú távon sikeres és ügyfélcentrikus stratégiákat alakíthatnak ki, amelyek kiváló ügyfélélményt és hűséget eredményeznek. Ezek pedig kétségkívül a versenyképesség és a növekedés alapkövét képezik.

Nézd meg a többi cikkünket is: