Egy üzleti weboldal sok esetben már alapkövetelmény. Minden vállalkozásnak fel kell vennie a versenyt, és a többségnek emiatt elérhetőnek és megtalálhatónak kell lenni az online térben is. A jó hír, hogy egy minőségi honlap létrehozása manapság már sokkal gyorsabban megy mint évekkel ezelőtt. Fontos ugyanakkor a hosszú távú tervezés, illetve az is, hogy kit bízunk meg a munkával.
A weboldalkészítés kezdeti lépései
A nulladik lépés, hogy felismerjük az online térben való lehetőségeket. Ha egy technikailag és tartalmilag jól összerakott oldallal rendelkezünk, a látogatók, új ügyfelek is nagy valószínűséggel megtalálják, amiért hozzánk jöttek. Dönthetünk úgy, hogy magunktól rakunk össze egy egyszerű honlapot, vagy megbízunk valakit a feladattal. Programozói tudásra azonban már nem feltétlenül van szükség. Amire viszont igen, az egy
- domain név, illetve
- tárhelyszolgáltató.
Ez a kettő elengedhetetlen ahhoz, hogy bármilyen honlap megszülessen. Érdemes egyszerű és releváns domain névben gondolkodni, továbbá megbízható, például SSL tanúsítvánnyal rendelkező tárhelyet szerezni.
Amennyiben mi magunk készítjük el a weboldalt, vagy szeretnénk kicsit megérteni a folyamatot, érdemes lesz megismerkedni a
- HTML (Hypertext Markup Language), a
- CSS (Cascading Style Sheets), és a
- JavaScript
alapjaival is. A HTML felel az alapvető kialakításért, tartalomért, a CSS adja a dizájnt, a JavaScript segítségével pedig változókat adhatunk meg, lényegében “életre keltjük” a weboldalt azáltal, hogy reagál a látogatók aktivitására.
Érdemes egy ismertebb CMS-t (content management system) választani, mert ezekhez könnyebben találhatunk leírást, és olyan szakértőt, aki ismeri a rendszert. A legnépszerűbb CMS napjainkban a WordPress, ami egy nyílt forráskódú, PHP-alapú tartalomkezelő.
Céges weboldalkészítés: a siker kulcsa
Bár triviálisnak hangzik, de alapelvárás, hogy egy üzleti weboldalnak profi módon kell elkészülnie. Ez azonban még nem minden. Hitelesnek is kell lennie. Ezt pedig úgy tudjuk elérni, ha a technikai megvalósítás mellett a tartalmi háttérre is odafigyelünk. Főként akkor, ha az oldal célja, hogy fogyasztókat szerezzen, legyen szó B2C vagy B2 ügyfelekről. A technikai felépítés mellett érdemes már az elején a hosszú távú stratégiát szem előtt tartani és a tartalomgyártást is ezek alapján meghatározni. Itt gyakori hiba, hogy sokan csak akkor akarják kirakni a weboldalt, amikor az már “teljesen kész”, és ezért hónapokat tud csúszni az indulás. Pedig a korai szakaszban egy nem teljesen kész, vagy alap verziójú weboldal is jobb, mintha egyáltalán nem is lenne. Aztán ráérünk majd idővel és menet közben fejleszteni, javítani rajta.
Az üzleti weboldal technikai felépítése
Lehet akármilyen jó elképzelésünk a dizájnról, lehetnek jó ötleteink a leendő cikkekről, ha az oldal egyszerűen nem működik. Az oldalnak teljesítenie kell a látogató által kezdeményezett feladatokat, továbbá próbálni kell minimalizálni a zavaró tényezőket, hibákat és bug-okat.
A céges honlap gyorsasága, a szerver válaszideje, az egész oldal megfelelő működése szintén a technikai felépítéstől függ. A Google ezért is vezette be a Core Web Vitals-t, aminek segítségével lényegében mérhetjük a felhasználói élményt:
- Az interaktivitás (FID, vagyis First Input Delay) a látogató által adott utasításokra ad visszajelzést.
- A betöltési sebesség (LCP, vagyis Largest Contentful Paint) azt mutatja meg, hogy a keresőkből, vagy egyéb oldalakról érkező kattintás után mennyi idő alatt tölt be a honlap.
- A vizuális stabilitás (CLS, vagyis Cumulative Layout Shift) a felhasználó élményt osztályozza, a képek, tartalmak betöltésére reflektál.
A sok mutatónál két fontos szempontot próbál előtérbe helyezni a Google:
- Az oldal legyen gyors (töltsön be gyorsan, reagáljon arra, amikor nyomkodjuk stb.)
- Jó felhasználói élményt adjon, működjön stabilan (legyen reszponzív, vizuálisan stabil elemekből álljon stb.)
Minden valós és kreált technikai mérőszám ezt a két szempontot próbálja leírni és befolyásolni.
Ezért is érdemes minél letisztultabb weboldalra törekedni. Napjainkban ugyanis a túlzsúfolt, a főoldalon rengeteg információt tartalmazó oldalak inkább elüldözik a látogatókat, mintsem megtartják. És a mérőszámokban is gyakran lényegesen rosszabb pontszámokat érnek el. A főoldal mellett pedig célszerű elkészíteni több egyéb tematikus oldalt is:
- Bemutatkozás: itt írjunk pár szót magáról a cégről, és arról, kik is vagyunk. (Pl: https://pappgab.com/papp-gabor-seo-szakember)
- Blog: ha beszámolunk az aktualitásokról, érdekességekről, a látogatók is gyakrabban térnek majd vissza az oldalra. Másfelől nagyon sok érdeklődőt lehet megszerezni jól optimalizált szövegekkel a Google keresőből. (Pl: https://lazyjack.hu/blog/)
- Szolgáltatások, termékek: az egyik legfontosabb oldalcsoport, hiszen legtöbbször itt valósul meg a konverzió egy átlagos weboldal esetében. (Pl: https://shipstore.hu/hajozasi-szolgaltatasok/)
- Kapcsolat: adjuk meg az elérhetőségeinket. Érdemes saját e-mail címmel is rendelkezni, hogy egy hétköznapi Gmail vagy Freemail fiók helyett saját, cégünk nevével ellátott szolgáltatással rendelkezzünk.
- ÁSZF, adatkezelés: a hitelesség, megbízhatóság szempontjából fontos az is, hogy legyen egy látható aloldal, ahol az üzemeltetőről, szerzői jogokról, és egyéb fontos dolgokról, például adatkezelési tájékoztatóról lehet információkat találni.
Manapság már az sem mindegy, hogy az oldal a különböző okoseszközökről hogyan látható, olvasható. Hiszen rengetegen keresnek a buszon ülve, várakozva is bizonyos szolgáltatásokra, termékekre. Ezért figyelni kell arra, hogy az oldal mobilbarát legyen, aminek a legjobb és legelterjedtebb módja a reszponzív design.
Az online megjelenés alapjai
A jó technikai beállítások mellett a tartalmi részről sem szabad megfeledkezni. A blog mellett az oldal használhatósága, olvashatósága, a UI/UX, a reszponzivitás is erősen meghatározza az összképet. A céges weboldalkészítés során tehát úgy érdemes felépíteni a struktúrát, hogy az
- technikailag, és
- tartalmilag
egyaránt megfeleljen. Nemcsak az embereknek, a robotoknak is. Ez utóbbihoz elengedhetetlen a keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization) folyamata. Azt, hogy egy weboldal hányadik a keresési találatok között, azt három fő tényező határozza meg:
- Technikai SEO (technikai felépítés)
- On-Page SEO: (tartalmi felépítés)
- Off-Page SEO: (hitelesség, külső oldalakról szerzett hivatkozások, linkek által)
Érdemes bekötni a Google Analytics szolgáltatását, illetve a Google Search Console fiókot is, hogy információkat szerezzünk a látogatókról, és a keresőkből érkező forgalomról. A WordPress használata során pedig különböző pluginok, például a Yoast SEO vagy a Rank Math segítségével optimalizálhatjuk az oldalunkat SEO téren.
Honlapkészítés ára
A céges weboldalkészítés ára elég változó. Függ a komplexitástól, az egyedi elképzelésektől is. Általánosságban elmondható, hogy egy relatív egyszerű, sablonok által létrehozott üzleti weboldal valahol 150 ezer forinttól kezdődik, de extra funkciók, egyedi design esetén ennek a többszörösével kell számolni. Az oldal elkészítése pedig sokszor csak a kezdeti lépés, hosszú távon is érdemes együttműködni jól képzett fejlesztőkkel, ügynökségekkel, akik segíteni tudnak, hogy az oldal elérje valódi céljait, és üzleti hasznot hozzon a tulajdonosának.