Marketingesként képesek vagyunk befolyásolni az emberek véleményét, világszemléletét, valamint olyan szolgáltatásokra és/vagy termékekre tudunk igényt kelteni, melyekre a marketing fogások alanya nem is gondolt volna magától, vagy nem is tudott létezéséről. Akár mozgalmak indításáért, vagy egy új trend fellobbantásáért is felelős lehet egy marketinges, ami valljuk be, óriási hatalom egy ember kezében.
Mindezek miatt kritikusan fontos, hogy a közölt üzenetek etikusak, valósak és megbízhatóak legyenek, és az is, hogy minden marketinges tisztában legyen a kampányai mások életére tett hatásával.
A 2020-as év első Rocketinges cikkében egy picit el szeretnénk kanyarodni a megszokott szakmai írásoktól, és ideig-óráig azon filozofálni, hogy milyen is az az etikus marketing, és milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy jó marketingesnek, hogy az általa prezentált világkép, vagy idea semmiképpen ne legyen káros az olvasóközönség, vagy az ügyfél/munkáltató cég számára.
Mi az az etika, és az etikus marketing?
Az etika az a szabályrendszer, mely minden emberben ott rejlik, és befolyásolja minden egyes tettét, véleményét és gondolatát. Így például rengetegen elítélik a lopást, a hazugságokat, a csalást, vagy az egyenlőtlenséget.
Ehhez hasonlóan a marketingnek is követnie kell ezeket az irányvonalakat annak érdekében, hogy a kampányok mögött álló cég publikus megítélése pozitív maradhasson. Ezért kiemelkedően fontos, hogy a cég marketingjét végző belsős kolléga, csapat, szabadúszó, vagy ügynökség tudatában legyen az etikus marketing alapelveivel, nehogy rossz fényben fesse meg ügyfelét/munkáltatóját.
Az Amerikai Marketing Egyesület így fogalmazta meg ezt: “A marketingeseknek fel kell ismerniük, hogy nem csak cégüket szolgálják, hanem a társadalom szóvivőiként is eljárnak, akik tranzakciókat készítenek, segítenek elő és vezényelnek le, melyek hozzájárulnak a gazdasághoz. Ezt a szerepet betöltve, a marketingesektől elvárható, hogy képviseljék a lehető legmagasabb szintű professzionális etikai normákat és etikai értékeket, melyet felelősségteljesen mutassanak az érdekeltek felé, mint például a vásárlók, a munkavállalók, befektetők, más marketingesek, és a befogadó közösség.”
Az etikus marketing 6 normája, azaz ilyennek kéne lennie minden marketingesnek
#1: Az első norma az őszinteség, ami azt foglalja magában, hogy minden hirdetőnek és online vagy offline kommunikációt végző egyénnek megbízhatónak, őszintének, és tisztán érthetőnek kell lennie, amikor valamilyen kapcsolatot teremt az ügyfelekkel, vagy érdeklődőkkel. Ez ugyanúgy igaz a cég által kihirdetett üzenetekre és ígéretekre is.
#2: A második pedig a felelősségvállalás, ami egyben az egyik legfontosabb etikus marketing norma is, hiszen ennek megfelelően egy marketingesnek felelősséget kell vállalnia az általa elvégzett gyakorlatokért, és azok következményeiért.
#3: Egy etikus marketingesnek fair-nek is kell lennie, mivel védeniük kell a vásárlók és az érdeklődők adatait, el kell kerülniük a félrevezető üzeneteket és gyakorlatokat. Ezen kívül nem szabad olyan tevékenységeket végezniük, amik sérülést okozhatnak a vásárló bizalmában.
#4: Tisztelet. Egy szó, mégis többet mond egy egész regénynél. Egy marketingesnek a megbízások vagy projektek minden résztvevőjét és érdekeltjét tiszteletben kell tartania, legyen az egy vásárló, egy megbízó, vagy egy marketing gyakornok.
#5: Egy másik etikai alapszabály az átláthatóság. Eszerint minden egyes eseménynek, marketing praktikának érthetőnek kell lennie a felek számára, így mindenki a teljes kép tudatában tudja értékelni az ellátott feladatokat, és meghatározni a következő lépéseket.
#6: A közösség szolgálata. Ez magába foglal minden gazdasági-, társadalmi-, vagy jogi cselekményt, ami az érdekelteket is érinti, ilyenek például a vásárlók, a megbízók, a célközönség, vagy a lemorzsolódott lead-ek. Ezen felül, egy marketingesnek a közösséget, és a célközönséget is szolgálnia kell, és hozzá kell járulnia gazdasági és természetes környezetük javulásáért.
Úgy gondoljuk, hogy minden egyes marketingesnek be kell tartania ezeket az etikai alapelveket abból a célból, hogy ne tévessze meg se a megbízóját, se a célközönséget, de akár saját magát sem.
Az átlátható, logikusan felépített marketing üzenetek a legeredményesebbek, és hosszú távon is hatványozottan jobban működnek, mint az, ha egy haszontalan, nem az ígéreteknek megfelelően működő terméket vagy szolgáltatást promótál légből-kapott, jól csengő szófordulatokkal az ember.
A marketinges lenne az ördög ügyvédje?
A mai világban, amire nagyban jellemző a túlfogyasztás, a kapitalizmus, és a fölösleges dolgok vásárlása, elgondolkodhatunk akár azon is, hogy marketingesként mekkora szerepet játszunk az emberiség sírjának ásásában.
Nyilván nem egy Facebook hirdetés fogja a kardjába dőlteni a társadalmunkat, de a folyamatos igénykeltés, vásárlásra való felhívás, és a különböző környezetszennyező termékek hirdetése biztosan nem tesz jót bolygónk fenntarthatóságának.
Ezért marketingesként mi úgy gondoljuk, hogy igenis nagy felelősség nyomja a vállunkat a jövőnket illetőleg, és véleményünk szerint fontos, hogy ezzel a lehető legtöbb kolléga is tisztában legyen.
Mi a megoldás?
Mi ezen úgy igyekszünk változtatni, hogy partnereinket CSR, és környezetvédő tevékenységekre buzdítjuk, amiket kampányokkal mi is megfelelően megtámogatunk, tudva, hogy ezzel jót cselekedtünk jelenünk, és jövőnk érdekében is.
Másodsorban igyekszünk egyre több fenntartható céggel együttműködni, akik már üzleti tervükbe is belefoglalták a környezetvédelmet. Legyen szó vegán és állatkísérlet-mentes kozmetikumokról, vagy az óceán tisztításáról, mi teljes vállszélességgel belevetjük magunkat az események és az üzenetek hirdetésébe.
Mindent összevetve, az etikus marketing elkerülhetetlen ahhoz, hogy bolygónk és társadalmunk is pozitívabb változáson essen át. Ha már több hirdető is megfogadja, hogy nem kelt hamis képzeteket a célközönség fejében hirdetése szövegével, gyorsabban indulhatunk el a célunk felé.