Marketing ballépések, melyeket a legtöbb KKV elkövet

KKV marketing ballépések

Tartalomjegyzék

Ezt a blogcikkünket több éves KKV-knál és startup cégeknél töltött marketinges tapasztalatunk inspirálta. Összegyűjtöttük a legnagyobb marketing bakikat, amiket a legtöbb KKV cégvezető és manager elkövet. Te is köztük vagy?

Startup és KKV vezetők vagy managerek gyakran súlyos hibákat követnek el, amik negatív hatással lehetnek a céges kultúrára, a céges kommunikációra, a szolgáltatásokra vagy termékekre, és egyértelműen a vevőkre és a céges költségvetésre is. Ha el szeretnéd kerülni ezeket a súlyos, mégis nehezen észrevehető hibákat, olvass tovább, hogy megtudd, vajon a te cégedben is léteznek-e ezek a problémák.

Mikromenedzsment, azaz kontrollmánia

Az egyik legnehezebb dolgok a KKV-k életében, legyen szó akár marketingről akár bármilyen más részlegről, amikor a cégvezetőnek, vagy a managernek meg kell bíznia az általa alkalmazott emberekben feladatok ellátása érdekében. Azért nehéz dolog ez, hiszen tulajdonosként a te pénzed forog kockán, és már nem csak a saját megélhetésedért vagy felelős, hanem azért az X emberéért is akiket alkalmazol. Nagy rajtad a nyomás, ezért nem akarod átadni másoknak a döntési lehetőséget, így  a saját válladon cipeled az egész vállalat terheit. Managerként pedig te felelsz a csapatod teljesítményéért, és nehezen adod ki a munkát a kezeid közül, hiszen tudod, hogyha te megcsinálod akkor minden biztosan rendben lesz.

kontrollmánia

Ennek az oka lehet a bizalomhiány, kontrollmánia vagy büszkeség. Mindegy hogy melyik eshetőségről van szó, a lényeg, hogy nem adsz az alkalmazottaidnak döntési jogosultságot ahhoz, hogy a saját szakmájukhoz tartozó, nem a cég egészét érintő kérdésekben döntést hozzanak. Ezért te továbbra is a kezedben tartod az irányítást, a céged legkisebb mozzanatát is kell, hogy irányítsd, mindenről tudnod kell, és nem határozhat senki sem nélküled. Viszont egy vezetőnek és tulajdonosnak nem ez a dolga. A te feladatod az egész rendszert egy szervezetként terelni a célok felé, amiket te és a többi vezetőbeosztású személy határoz meg. Nektek kell a lehetőségeket észrevenni, és irányítani a haladást a hosszútávú célok felé.

Miért van a mikromenedzsment rossz hatással a cégre?

A legfőbb negatív hatás az, hogy lelassul a kommunikáció. Képzeljük el az információáramlást a céges hierarchia piramisának segítségével. Ha te nem adod meg a legalsó szinteken levő embereknek vagy az alattad levő managereknek sem a döntés jogát, minden kérdéses szituációban az információ a piramis csúcsába irányul. Mivel a te vagy az aki az összes fonalat kézben tartja, el leszel halmozva tennivalókkal és rád váró döntésekkel, nem is beszélve a kollégákról akik a nyakadra fognak járni a válasz miatt, és egy bizonyos idő után már nem fogsz tudni ésszerű időn belül visszajelezni munkatársaidnak, így az információáramlás jelentősen lelassul.

céges struktúra

A céged hatékonysága egyenlő az információáramlás gyorsaságával.

Mivel az információáramlás nagyon lassú lesz a cégen belül, ezért a projektek, marketing kampányok, fejlesztések és minden fontos lépés ami a célok eléréséhez hozzájárulna, lassan fog haladni. Marketinges szemszögből csúszik a kampánykivitelezés, a stratégia alkotás és az új vásárlók felkutatása.

Marketing stratégia hiánya

A legtöbb KKV-nál jelen van ez a probléma. De mi is az a marketing stratégia? Ez a terv tartalmazza a cég által készített/értékesített szolgáltatás vagy termék piacra dobási lehetőségeit. Enélkül, csak céltalanul, bekötött szemmel fog a vállalat embereket megcélozni, akiket potenciális vevőnek vél. A marketing stratégia kidolgozása során a tulajdonos és az igazgatósági tagok körvonalazzák a célközönséget, azt a demográfiai, földrajzi csoportot akiknek szüksége van az általuk kínált termékre vagy megoldásra. Ezentúl, felmérik a cég hosszútávú lehetőségeit, kialakítják a célokat, megállapítják a víziót, ami motiválja és előreviszi az egész csapatot.

Ehhez hozzátartozik az árazás, a céges kommunikációs csatornák definiálása, amik segítségével elérik a célpiacot. Fontos a konkurencia elemzés, hogy tudják az ő cégük és az általuk szolgáltatott termék mivel jobb, mint más hasonló vállalatok terméke. Hiszen ha csak egy vagyok a sok közül, nagyon nehéz dolgom lesz kiharapni egy nagy darabot abból a pitéből.

stratégia

Leggyakoribb marketing stratégia hiányosságok

Rengeteg KKV megtorpan annál a pontnál, amikor megvan a termék vagy szolgáltatás, megvan az időpont, amikor szeretnék piacra dobni a kínálatot, viszont azt nem tudják, hogy hogyan is fognak sok embert elérni, akik igazán érdeklődnek majd iránta. Az értékesítés formája és folyamata ez egyik legnagyobb hiányosság, amit a vállalatok nem állítanak fel az árusítás megkezdése előtt.

A második legnagyobb stratégiai ballépés, amit sokan elkövetnek és végül bele is roppan a cégük, amikor még csak ötletszinten fogalmazódott meg a leendő cégtulajdonosban a szolgáltatás vagy termék lehetősége, és validálás, piackutatás nélkül belevág a vállalkozás megalapításába. Mégis, honnan tudja, hogy az embereknek erre tényleg szükségük van-e? Valóban ez a megoldás a problémájukra? Elég nagy a számukra ez a probléma/fájdalom ahhoz, hogy megoldást/enyhítést is keressenek rá? Mennyit hajlandóak az emberek megadni azért, hogy ezt a vállalat megoldja nekik, és én mennyiért tudom ezt előállítani? Ezek azok a kritikus kérdések, amiket meg kell vizsgálni a célpiacom kikérdezésével még mielőtt bárminemű cégformálásba is belekezdenék.

A jó marketing stratégia nem más, mint az összes külső és belső faktort figyelembe vevő akcióterv!

információ

Juniorok alkalmazása

Igen-igen, megértjük, hogy a KKV-knak általában limitált a pénzügyi forrásuk, ezért a sokan nem tudják megengedni maguknak a szakképzett, több éves tapasztalattal rendelkező senior kollégák alkalmazását. Ezért azt a módszert választják, hogy friss diplomás és junior érdeklődőket alkalmaznak, kevesebb költségből, és rászánják azt a több hónapot, amíg egy ráérő munkaerő betanítja őket.

Ez a megoldás csak abban az esetben lehet megtérülő, ha a cégünk rendelkezik a megfelelő betanítási rendszerrel és struktúrával, így mindenki tudja, hogy mi lesz a dolga amikor az új junior kolléga betanítására kerül a sor. De általában akkor merül fel az első, és egyben legnagyobb probléma, ki lesz az aki betanítja? A legtöbb munkatárs leterhelt, mindenkinek megvan a saját határidős projektje amivel foglalkoznia kell. Találni egy olyan embert egy KKV-ban, aki nem csak delegálással és menedzsment-el foglalkozik, és ráér új dolgozókkal foglalkozni, nagyon nehéz. Csúszni fog a saját munkájával, vagy a tréning ideje fog több hétig/hónapig elhúzódni.

junior tréning

Ennek a problémának az orvosolására ajánljuk a virtuális asszisztensek alkalmazását, vagy a feladat/projekt kiszervezését. Egy több hónapos projektért havonta megfizetni egy specialistát egyáltalán nem drágább, mint bejelentve alkalmazni egy junior kollégát. Persze ez a megoldás nagyban függ a cég hosszútávú tervein. Ha mindenképpen szeretnék bővíteni a csapatlétszámot, akkor nem a legjobb megoldás egy külsős személy bevonása hosszútávon. Bár ebben az esetben is nagy szerepet tudnak vállalni a betanítási folyamatban.

Kis-, és családi vállalkozások esetében sokkal egyszerűbb megoldás egy külsős személy megbízása projektalapú munkára, hiszen ők már a szakmájukat profin végzik, tudják milyen kérdéseket kell a megbízók számára feltenniük, hogy a szükséges információt kinyerjék. Ha a legmegfelelőbb embereket választottad, tökéletes munkát fognak leszállítani.

Marketing statisztikák ignorálása

A marketing statisztika egy iránytű a cég számára, mely megmutatja, hogy a csapatnak a stratégia melyik részeire kell ráerősítenie, és hogy melyik vevőszerző vagy megtartó tevékenységet kell előtérbe hoznia. A legtöbb startup cég nem készít hasonló statisztikákat, vagy ha készítenek is, nem szentelnek nekik elég figyelmet. Nagyon ritka az olyan vállalkozás, ahol nem csak összeírják hétről hétre a számokat, hanem leülnek és komoly konklúziókat vonnak le belőlük.

Ez azért egy nagy marketing hiba, mert hasraütésszerűen nem lehet kampányokat targetálni. Honnan tudod, hogy melyik országban van a legnagyobb konverziód, vagy befektetés megtérülésed, esetleg vásárlói bázisod, ha ezeket nem tartod számon. Ezekre az adatokra hosszútávon is szükséged lesz, hogy lásd, melyik kampányod hogyan hatott az előfizető vagy vásárlószámra. Ezért később is tudni fogod, hogy melyiket alkalmazd újra. Arra viszont ügyelj, hogy ne ess át a ló túloldalára, hiszen könnyen elveszhetsz a megannyi szám rengetegében.

marketing statisztikák

Meglévő vásárlók figyelmen kívül hagyása

Szerinted, kik hozzák a cégednek a legnagyobb bevételt? Bizony, a meglévő vásárlóid. Ennek ellenére sokan elfeledkeznek róluk. A marketinges energiáknak a 90%-a elmegy az új érdeklődők és vásárlók felhajtására, és a lemorzsolódás csökkentésére. Viszont ha jobban belegondolsz, ha több energiát fektetnél a már meglévő, hűséges előfizetőidbe, akkor kevesebb lenne a lemorzsolódás. Emellett az elégedett vásárlók saját pozitív véleményénél jobb marketing nem létezik.

Hogyan tudod őket boldoggá tenni? Emlékeztesd őket időnként, hogy bizony róluk sem felejtkeztél el. Időszakosan csempéssz egy-egy köszönő vagy elismerő levelet a rendeléseikhez, készíts számukra külön, értékes akciókat, amiket másoknak nem teszel elérhetővé. Azzal is értéket tudsz nekik adni, ha olyan blog cikkekkel vagy social media tartalmakkal látod el őket, amik kapcsolódnak hozzád, ahhoz amit csinálsz és elég figyelemfelkeltőek ahhoz, hogy ők is elolvassák.

“Lyukas vödör” szindróma

Mi az a lyukas vödör szindróma (leaky bucket)? Ez konkrétan azt jelenti, hogy folyamatosan öntöd a pénzt az új vevőszerző marketing kampányaidba, viszont a terméked, weboldalad, szolgáltatásod nem elég jó. Emiatt a vendégek/érdeklődők el fogják hagyni a webhelyed, nem fognak előfizetni vagy pénzvisszafizetést fognak tőled kérni. Ezt a KKV marketing ballépést arról lehet felismerni, hogy hiába költesz kampányokra és hiába vetsz be más megoldásokat, a felhasználó vagy vásárló bázisod alig-alig növekedik.

Mit tehetsz ebben az esetben? Mi azt javasoljuk, hogy állítsd minimumra a marketing tevékenységeidet és kérdezd meg a vevőidet, vagy azokat akik nem váltak vevővé. Készíts egy újabb piackutatást, már ha a piacra dobás előtt egyáltalán készítettél. Kérdezd meg az embereket, hogy mennyire vannak megelégedve a szolgáltatással/termékkel, miért mentek el, milyen javításokat javasolnak és milyen új funkcióknak látnák értelmét. De ne csak kérdezd meg őket, hanem hallgass is rájuk. Hidd el, a vevőidnél jobban senki sem tudja, hogy mire van valójában szükségük.

Miután orvosoltad a felmerülő problémákat, javítottad a vásárlói élményt és valódi értéket teremtettél számukra, indítsd újra marketing kampányaidat és kövesd figyelmesen a számokat, ahogy növekednek.

Social media elhanyagolása

Bizony, nagyon sok olyan startup és KKV cég van, aki elhanyagolja a social media-t, és most nem a fizetett hirdetésekre gondolunk. A social media oldalak az online névjegykártyái a cégnek, a weboldal után a második legfontosabb online eszközök. Minden egyes évben 13%-al növekszik a szociális média felhasználóinak a száma. Egy 2018-as kimutatás alapján a Facebook még mindig az élen jár a platformon eltöltött idő és a látogatószámban egyaránt. A következő grafikon jobb oldalán szereplő számok milliókat jelölnek.

https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/

Ez nem azt jelenti, hogy gondolkodás nélkül az összesen regisztrálnod kell. Csak azokat kell megcélozni, ahol a célközönséged aktív és tartalmat fogyaszt nap mint nap. Továbbá, maga a regisztráció egyáltalán nem elég. Ki kell dolgozni egy social media marketing stratégiát, ami releváns posztok publikálásával előmozdítja az érdeklődők vásárlási kedvét.

Ha arra törekedsz, hogy ezeket a sarkalatos marketing és menedzsment hibákat elkerüld, biztosak vagyunk benne, hogy sokkal sikeresebb és produktívabb lesz a te vállalatod is.

Nézd meg a többi cikkünket is: