A digitális kommunikáció egyik alappillérét a szövegalapú tartalom képezi, amely a gondolatok, történetek és információk pontos és mélyreható közvetítésére rendkívül alkalmas médium.
Akár cikkekben, blogbejegyzésekben vagy e-könyvekben található, az olvasók számára strukturált módon biztosítja az információkat, amelyet sokkal könnyebb gyorsan “átnézni”, mint például egy videót.
A mai tartalomvezérelt környezetben egy jól megszerkesztett szöveg megragadhatja a figyelmet, tekintélyt teremthet, és elősegítheti a tartalmas kapcsolatok kialakulását a vállalkozás és a célközönség között.
A jóslatokkal ellentétben — miközben bár a vizuális és multimédiás eszközök egyre népszerűbbé válnak — az írott szó ereje időtlen és alapvető fontosságú marad.
Mi az a copywriting?
A copywriting a cselekvésre ösztönző, meggyőző üzenetek létrehozásának művészete — magyarul marketinges szövegírást jelent.
Alapvetően a célközönség megértéséről és a saját vagy céges értékek stratégiai kommunikálásáról szól. Összehozni a célközönség vágyait a saját értékekkel.
A marketing és a tartalomstratégia területén a szövegírás kulcsfontosságú szerepet játszik, hiszen a passzív olvasókból elkötelezett ügyfeleket, majd később a márka hű támogatóit nevelheti ki.
Sokan azt gondolták, hogy az interaktív sablonok, a hangvezérlés, a képek és a videók elterjedése megszünteti az olvasást és az írást — tehát a szövegalapú tartalmakat —, de ez olyasfajta tévedés volt, mint az emailre kikiáltani, hogy “halott”.
Ahogy egyre több vállalkozás építi ki a digitális jelenlétét, közösségi média csatornáit és céges weblapját, a meggyőző szövegek nélkülözhetetlenné válnak a kiemelkedésükhöz, a megkülönböztetésükhöz, a kapcsolatteremtéshez és az eredmények eléréséhez.
De vajon hogyan lehet meggyőzően írni?
Copywriting alapelvek
A szövegírás, ha hatékonyan végezzük, hihetetlenül meggyőző lehet. Íme öt alapelv, amely a meggyőző szövegírást jellemzi:
A célközönség megértése: Ismerd meg a célközönséged — a szükségleteiket, vágyaikat, kihívásaikat és érzelmeiket. Ez a marketing egyik első és legfontosabb szabálya, ezért természetesen a szövegírás során is kiemelkedően fontos. Amint pedig ez megtörténik, úgy szabd személyre az üzenetedet, hogy az az ő sajátos körülményeikre és törekvéseikre rezonáljanak.
Világosság az eszesség helyett: Bár az okos és szellemes szövegek emlékezetesek lehetnek, az egyértelműségnek mindig első helyen kell állnia. Üzenetednek könnyen érthetőnek kell lennie. Kerüld a szakzsargont, és gondoskodj arról, hogy az elsődleges előny vagy értékajánlat nyilvánvaló legyen már az első pillanattól kezdve — csak ez után foglalkozz az eszes, kreatív megoldásokkal!
Készíts erős CTA-kat: Minden meggyőző szövegnek egy konkrét cselekvésre kell ösztönöznie az olvasót, legyen az akár a vásárlás, hírlevélre való feliratkozás vagy tartalom megosztása. A CTA-nak egyértelműnek és meggyőzőnek kell lennie, és azonnali cselekvésre kell ösztönöznie.
Használj érzelmet kiváltó előnyöket: Az embereket sokkal inkább az érzelmek vezérlik, mint a logika. Miközben alapvető fontosságú, hogy tényszerű és logikus indokokat mutassunk be egy termék vagy szolgáltatás mellett, az érzelmet kiváltó okok — mint például a kimaradástól való félelem (FOMO), a valahová tartozás vágya vagy a fejlődésre való törekvés — különösen meggyőzőek lehetnek.
Bizonyíték és hitelesség: Állításaidat mindig támaszd alá bizonyítékokkal, legyenek azok akár ajánlások, esettanulmányok vagy statisztikák. A valós sikerek vagy a szakértői jóváhagyások bemutatása eloszlathatja a kétségeket és megerősíthetik az üzeneted hitelességét.
Ami pedig a legfontosabb: ne csak tényeket közöljünk, hanem történeteket meséljünk (angolul külön kifejezése is van: storytelling).
De vajon milyen eszközöket érdemes használni a szövegírás során?
A szövegírás legfontosabb gyakorlati eszközei
Ma már számos olyan eszköz létezik, amely segíthet az íróknak a mesterségük tökéletesítésében és a jobb tartalom előállításában. Íme három népszerű és hatékony eszköz az írás javítására.
Hemingway Editor: Ernest Hemingway, az egyik leghíresebb író egyszerű írásmódja ihlette azt az eszközt, amely a szöveg olvashatóságát elemzi. Kiemeli a hosszú, összetett mondatokat, egyszerűbb alternatívákat javasol a bonyolult mondatok helyett, és azonosítja a passzív szerkezet túlzott használatát. A cél, hogy tömörebbé és hatásosabbá tegye az írásodat.
Trello: Bár a Trello elsősorban projektmenedzsment eszközként funkcionál, de mint azt jól tudjuk, az írás nem más, mint “lapon” történő gondolkodás. Minél strukturáltabb, annál jobb. Ebben segítenek a Trelloban található vizuális táblák, listák és kártyák, amelyek kiválóan alkalmasak az írók számára az ötletek, a cselekmény, az értékajánlat vagy a tartalom lényegének összeállítására. A bloggerek például nyomon követhetik tartalomötleteiket és a publikálás ütemezését, a közösségi média copywriterek pedig felvázolhatják a Facebook-on, Instagram-on vagy Youtube-on beidőzített ötleteik menetrendjét, publikálási ütemtervét és várható eredményeit.
ProWritingAid: Ez az átfogó eszköz mélyreható jelentéseket és elemzéseket kínál különböző területekről, például nyelvtanról, stílusról, túlhasznált szavakról, vagy éppen a közhelyekről. Ez jóval több, mint egy egyszerű ellenőrző program — meglátásokat és javaslatokat is nyújt a tartalom általános szerkezetének és áramlásának javításához.
Ahhoz tehát, hogy jó marketingesekké váljunk, meg kell tanulnunk írni, hiszen az írás gondolkodás. Aki pedig jól gondolkodik, annak a vállalkozása is jól fog működni.
Amennyiben segítségre lenne szükséged a marketing stratégiád kialakításához vagy megvalósításához, keress minket bátran!