Ha ki akarsz tűnni a konkurenciáid közül, akkor tudnod kell, hogy ők mit, és hogyan csinálnak, és milyen eredményekkel. Ha csak másokat másolsz, soha nem fogsz kiemelkedni az átlag közül, mindig csak egy második, harmadik, vagy sokadik leszel, aki a versenytársak lábnyomában kullog.
De mi lenne, ha olyan marketing eszközök lennének a kezedben, amik megmondanák neked, hogy milyen hirdetéseket indítanak konkurenseid, milyen weboldal látogatottságuk van, honnan érkeznek az emberek a weboldalukra, és milyen kulcsszavakra építik stratégiájukat?
Ezek a marketing eszközök megmutatják, hogy mik a versenytársaid erősségei és gyengeségei, ezáltal fel tudsz építeni egy olyan marketing tervet, ami kiemel az átlag közül.
Marketing eszközök konkurencia elemzéshez
1. Similarweb
A Similarweb egy weboldal forgalom statisztikai és analitikai megoldás. A keresőjébe egyszerűen beírhatod azt a weboldalt, aminek az adataira kíváncsi vagy, majd pár másodperc után már láthatod is, hogy:
- a weboldal globális besorolását
- a saját országában való besorolását
- a saját kategóriájában való besorolását
- az elmúlt hónapok weboldal forgalmát
- az ott töltött időt
- visszapattanási arányokat
- a weboldal forgalom országonkénti eloszlását
- a forgalom forrását (organikus/közösségi/hirdetés/referral)
- azokat a weboldalakat, ahonnan a leggyakrabban érkeznek erre az oldalra
- a legsikeresebb kulcsszavakat
- az organikus és a fizetett forgalom arányát
- a közösségi oldalakról érkező forgalom eloszlását
- a közönség érdeklődési körét
- további konkurenciákat
Nem semmi, ugye? És ami a legjobb benne, hogy ezeket az adatokat mind ingyen kapod meg a Similarweb-től, de persze előfizetni is tudsz rá, ha még mélyebben bele akarod ásni magad a metrikákba.
Nem titok, hogy a Similarweb az egyes weboldalak Analytics adataiból dolgozik, így belekukkanthatsz a konkurenseid kulisszatitkaiba.
VISZONT! Azt is figyelembe kell venned, hogy ezek a számok csak becslések, és sokszor nem 100%-ig a pontos adatokat mutatják. Ha alacsony egy weboldal forgalma, akkor lehet, hogy semmilyen adatot nem fogsz látni ezen az oldalon, vagy csak néhány részletet, ami gyakran előfordul a magyar piacon.
2. Facebook Ad Library, azaz a hirdetések könyvtára
Hihetetlen, de rengetegen még mindig nem ismerik és nem használják ezt az ingyenes adat-aranybányát. Ha Te sem ismerted, akkor ne érezd magad rosszul, mert már olyan marketingesekkel is találkoztunk, akik szintén nem hallottak róla, pedig ez a szakmájuk!
Az Ad Library a nevéből eredően egy Facebook hirdetés könyvtár, ahol rá tudsz keresni a Facebook üzleti oldalak által futtatott hirdetésekre. Tudsz szűrni országokra, aktív, vagy inaktív hirdetésekre, időintervallumra, vagy akár megjelenési csatornára is, mint például Facebook, Instagram, Audience Network vagy Messenger.
Ezen a képen például a Hubspot aktív hirdetéseinek egy részét láthatod Dániában:
Ennek a marketing eszköznek a használatával megtudhatod, hogy milyen hirdetés szöveget használnak a konkurenseid, milyen típusú hirdetéseket használnak, és milyen csatornákon jelenítik meg.
Amit NEM tudsz meg belőle az az, hogy:
- mennyit költenek rá
- milyen teljesítménnyel futnak
Viszont, a hirdetés sikerére tudsz abból következtetni, hogy milyen régóta fut a hirdetés, hiszen logikusan ha valami működik, akkor azt hagyják futni, ami pedig nem, azt leállítják. Viszont ha tudod azt a konkurensedről, hogy nem annyira fejlettek marketing téren, akkor kezeld feltételekkel a hirdetések futási idejét, mert lehet, hogy csak elfeledkeztek róla, vagy csak nem ismerik a Facebook hirdetések optimalizálásának fontosságát.
3. Ubersuggest
Az Ubersuggest Neil Patel, SEO és marketing guru egyik saját megoldása. Hasonlóan a SimilarWeb-hez, ez is megmutatja a konkurens weboldal forgalmát, viszont sokkal részletesebben kibontja annak részleteit SEO szempontból.
Például láthatod:
- az organikus kulcsszavak számát
- a backlinkek számát
- az organikus havi forgalmat
- és a weboldal domain minőségi jelzőjét
- hány kulcsszóra jelennek meg a kereső motorokban a legelőkelőbb helyeken
- és hogy melyik oldalaik a legkeresettebbek, vagy a leggyakrabban kattintottak az organikus megjelenéseken keresztül
Itt is, mint a SimilarWeb-nél, kezeld kritikusan az adatokat, mert ezek az adatok is a legjobb tudásuk szerinti becsléseken alapulnak. Ráadásul ha egy olyan weboldalra keresel, aminek minimális forgalma van havonta, valószínűleg nem fogsz releváns adatokat, vagy egyáltalán bármilyen adatokat kapni ezektől a rendszerektől.
Nos, mit gondolsz? Fogod tudni használni ezeket a marketing eszközöket a konkurenseid elemzéséhez? Én biztos vagyok benne, hogy igen, hiszen mi is sikeresen alkalmazzuk őket minden ügyfelünknél.