A marketing stratégia elemei

Mik a marketing stratégia elemei?

A marketing stratégia egy elhanyagolhatatlan dokumentuma minden egyes vállalkozásnak, és cégnek. Segít a gondolatok rendszerezésében, a termék vagy a szolgáltatás értékesítésében, és annak hirdetésében. Sokaknak nehezére esik a stratégia megírása, hiszen nincsenek tisztában azzal, hogy milyen kihagyhatatlan elemei vannak, és milyen pontokra érdemes kitérni benne a cél elérése érdekében. Legújabb cikkünkből megtudod, hogy mit kell beleírnod a marketing stratégiádba.

Mi az a marketing stratégia és miért fontos?

Egyik előző cikkünkben már kitértünk az akcióterv elkészítésének fontosságára. Ha viszont eddig nem olvastad el, akkor most néhány mondatban ismét leírjuk, hogy miért elengedhetetlen a céged gördülékeny működéséhez egy ilyen terv.

célpiacA marketing stratégia mondhatni, hogy vállalatod alapköve. Ebben kell meghatároznod, hogy pontosan mit, kinek, hol, hogyan, mennyiért, és mikor fogsz hirdetni és értékesíteni. Sokan azt gondolják, hogy ennek a dokumentumnak az összeállítása teljesen felesleges, hiszen cégvezetőként, vagy felső vezetőként tisztában vagy a terméked tulajdonságaival, a piac elvárásaival és a konkurenciákkal. Viszont azt sokan elfelejtik, hogy a marketing stratégia nem azért szükséges, hogy néhány papírlapot megtöltve veregethessük a vállunkat, hogy bizony nekünk írásba van foglalva a célközönségünk, hanem azért, hogy kérdéses helyzetekben legyen hová fordulnunk.

A marketing terv sokkal több annál, hogy leírod, hogy szerinted kik fogják megvásárolni a termékeidet. Segít abban, hogy milyen üzeneteket küldj a közösségi médiádon, hírleveleiden és más online anyagaidon keresztül. Segít meghatározni a célodhoz vezető utat. Segít abban, hogy ne csak 1-1 külön hirdetést alkalmazz amik mögött semmi logika nincsen, hanem hogy egy jól összeállított, megalapozott marketing rendszer legyen a terméked mögött. Ezeknek az összessége együttes erővel, egy valódi ökoszisztémaként dolgozik a meghatározott célok eléréséért.

A marketing stratégia elemei

Ahhoz, hogy tökéletes marketing tervet készítsünk nem szabad elfeledkeznünk egyetlen egy komponensről sem. A következőkben részletesen olvashatsz arról, hogy milyen részeket kell beletenned, és miket kell az egyes részeken belül kifejtened.

Cég leírás

A marketing terved első eleme mindenképpen a céged leírás legyen. Mivel foglalkozik, miket árul, és mi volt a valódi motiváció a cég elindítása mögött. Ez azért fontos, mert ezt a tervet nem magadnak fogod megírni, hanem a marketing csapatodnak, vagy az értékesítőidnek. Fontos, hogy ha új ember érkezik a csapatodba, akkor ha odaadod neki ezt a dokumentumot, azonnal minden érthető legyen számára is.

Misszió

A cég missziója azért lényeges, hogy emlékeztesd saját magad, és informáld az olvasót arról, hogy mi volt az alapvető ötlet a céged létrehozásánál, milyen problémát szeretnél megoldani a termékeddel, és milyen hosszútávú eredményt szeretnél vele elérni. Arra vágysz, hogy egy terméket bevezess a magyar piacra? Segíteni szeretnél egy társadalmi réteget? Biztonságosabbá akarod tenni az emberek életét, az internetet, vagy a városodat? Meg akarod tisztítani az óceánokat a szeméttől? Növelni szeretnéd az emberek egészségtudatosságát? Írd le, hogy mi volt azaz ötlet ami a céged elindítására vezérelt téged, és mit szeretnél elérni cégeddel, ami nem csak a pénzügyi helyzetedre, hanem a környezetedre is hatással van.

SMART célCéges célok

Ez az egyik legjelentősebb pontja a marketing tervednek. Ki kell tűznöd, hogy mik a rövid-, közép-, és hosszútávú céljaid a vállalkozásoddal. Ha webshopod van, akkor valószínűleg az eladások, és a profit növelése lesz az, de akár ez lehet egy másik országba való terjeszkedés, x új kolléga felvétele, a márkaismertséged növelése, vagy akár egy kulcsrakész szoftver lefejlesztése is.

Törekedj arra, hogy SMART célokat használj! Mit jelent ez? A kitűzött célod legyen: Specifikus (Specific), Mérhető (Measurable), Elérhető (Attainable), Releváns (Relevant), és Időhöz kötött (Time-based).

USP (Unique Selling Proposition) meghatározása

A USP egy olyan képessége, tulajdonsága a cégednek vagy termékednek, ami kiemeli azt a többi szolgáltató közül. Határozd meg, hogy miben vagy jobb, mint más, mivel nyújtasz többet. Legyen az egy kiemelkedő garancia, ingyenes házhoz szállítás, jobb minőségű termékek, vagy földöntúli ügyfélszolgálat. Igyekezz, hogy ezt az előnyt a célközönséged is megtudja, így könnyebben fog rád esni a választásuk.

Célközönség meghatározása

Ahhoz, hogy tudd, hogy milyen üzeneteket kell közölnöd az emberekkel, milyen platformokat kell használnod az értékesítéshez, és milyen beállításokat használj a hirdetéseidhez, elkerülhetetlen a célközönség definiálása. Meg kell határoznod, hogy milyen problémái vannak ezeknek az embereknek, hol keresik rá a megoldást, és azt is, hogy kik is ezek az emberek valójában. Mik a félelmeik? Milyen érdeklődési köreik vannak?

Amikre mindenképp térj ki (relevancia alapján néhány elem elhagyható):

  • Kor
  • Nem
  • Ország/Megye/Város
  • Munkahely/Pozíció
  • Érdeklődési körök
  • Online viselkedési formák
  • Félelmek
  • Legnagyobb probléma
  • Hol keresi a problémára a megoldást
  • Költségvetés

Vásárlói Persona, vagy Buyer Persona meghatározása

Annak érdekében, hogy még jobban a célközönséged fejével tudj gondolkodni érdemes 3-4 buyer personát is részletezned. Ez azt jelenti, hogy kiragadsz a célközönséged közül egy ember típust, és az ő helyzetét írod le.

Például: Cégvezető Cecil 40+ éves, budapesti lakos. Már rendelkezik 15+ év cégvezetési tapasztalattal, egy jól menő KKV vagy vállalat vezetője. A cége nagy profittal rendelkezik, nincsenek pénzügyi problémáik, a cégen belüli rendszerek szervezettek, rendelkezik megfelelő munkaerővel. Ennek ellenére mégis úgy érzi, hogy nem tudja megfelelően beosztani a saját idejét, és elveszik a mindennapos feladatok elvégzésében, mint például a munkafolyamatok ellenőrzése, projektek követése, tárgyalások, belső meetingek, és ügyvezetői feladatok ellátása. Mivel még nem tudja, hogy időmenedzsment problémái vannak, ezért nem keres magától rá megoldást. Fel kell hívni a figyelmét a probléma súlyosságára, és meg kell neki mutatni, hogy milyenek lehetnének a napjai, ha rendesen tudná beosztani idejét.

Konkurenselemzés

Miután ezzel mind készen vagy, a külső faktorokra kell koncentrálnod, ugyanis a céged marketingjének sikerét nem csak a Te erőfeszítéseid, hanem a piac mozgása és a konkurencia felkészültsége is meghatározza. Válaszd ki 4-5 legnagyobb konkurensed, és elemezd a termékeit/szolgáltatásait, az árazását. Érdemes feliratkoznod a hírleveleire, figyelni a közösségi platformjait, és más online megjelenéseit. Figyeld meg, hogy milyen gyakran tesznek közzé bejegyzéseket, nyereményjátékot, vagy hirdetést. Melyik bejegyzés típus váltja ki a legnagyobb aktivitást, és melyekre nem reagál megfelelően a célközönsége. Olvasd el a hozzászólásokat, hiszen ha egyezik a célközönség, akkor a Te közönségednek is hasonló gondolatai lehetnek. Milyen típusú hirdetéseket készít, azokon milyen reakciók vannak? Adwordsben mennyire aktív, mennyi pénzt költ, milyen kulcsszavakra lő? Elemezd a weboldalát, és az ott levő tartalmakat.

Nem azt mondjuk, hogy utánozd a másikat, hanem szűrj le következtetéseket abból, amit ő csinál. Ha valami jól megy neki, akkor ne másold le, hanem gondolkozz el azon, hogy miért jó az a bizonyos dolog. Ha megtalálod az okát, akkor azt a taktikát Te is tudod saját stratégiádba alkalmazni.

Online jelenlét audit, meghatározás

Ez a lépés nagyon egyszerű. Állítsd össze, hogy jelenleg milyen online felületeken vagy elérhető, és melyiknek mi a célja. Ha még egyiket sem használod, akkor logikusan gondold át, hogy melyiken van jelen a célközönséged, mert akkor neked is ott kell lenned. Találd ki, hogy melyiket milyen céllal fogod használni, és milyen üzeneteket fogsz rajta közölni.

Promóciós terv kifejtése

Most érkeztünk el igazából a marketing stratégia legfontosabb eleméhez. Itt kell meghatároznod, holy milyen platformokon milyen üzeneteket fogsz közölni, milyen gyakorisággal, milyen formában. Gondold végig, hogy a céljaid eléréséhez milyen típusú hirdetések fognak hozzájárulni. Facebook/Instagram, Adwords, LinkedIn, vagy esetleg Twitter? Milyen nyereményjátékokat fogsz alkalmazni, mennyi pénzt tudsz rászánni, mikor térül meg a befektetésed, és mennyit ér számodra 1-1 új lead, regisztráló, vagy vásárló.

Szentelj külön alfejezetet minden egyes felületnek vagy módszernek, mint például YouTube, e-mail marketing, blog cikkek, közösségi média, azon belül pedig azok, amiket Te használsz. Törekedj a részletességre, és vedd figyelembe azokat az adatokat, amiket az előző lépések összeállítása során szereztél.

Túl nagy falatnak tűnik a marketing stratégia összeállítása? Bízd egy profira, hogy a Te céged is sikeres lehessen!

 

Tetszett? Oszd meg másokkal is az újonnan szerzett digitális marketing információkat!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram
avatar
  Subscribe  
Visszajelzés

Tetszett ez a cikk? Oszd meg másokkal is!