5+1 SEO hiba Rocketing

5+1 ok, ami meggátolja a weboldalad növekedését

[Vendégcikk]

A keresőoptimalizálás egy összetett folyamat. Számos tényezőnek kell megfelelnie egy honlapnak ahhoz, hogy az adott szegmensben kiemelkedő eredményeket érjen el a keresőben, azaz benne legyen a Top 3 Google találatban.

Sokan nem is gondolnák, de Google kereső első 3 találata viszi el kattintások ~70%-át. Épp ezért olyan fontos a folyamatos optimalizálás és online jelenlét.

Ahhoz, hogy a számodra releváns kulcsszavakra megjelenjen a honlapod, olyan tartalmakat kell előállítanod, ami mind a felhasználóknak, mind az algoritmusnak megfelel, ez a keresőoptimalizálás egyik ága az On-page SEO.

A technikai SEO felel azért, hogy a honlap megjelenjen a keresőben és keresőrobotok megfelelően fel tudják térképezni, az Off-page SEO pedig azért, hogy a weboldal hiteles legyen a Google szemében.

Fontos, hogy önmagában egyik SEO pillérel sem lehet kimagasló eredményeket elérni, ugyanakkor az egyes részek tudatos optimalizálásával pár hónap alatt ugrásszerű organikus forgalomnövekedést lehet produkálni. Ehhez viszont az kell, hogy a honlap minden SEO tényezőnek megfeleljen.

Épp ezért ebben a cikkben 6 olyan hibát fogok bemutatni, amit a legtöbb weboldal tulajdonos elkövet a honlap optimalizálása során.

1. Kulcsszókutatás hiánya

Talán a leggyakoribb hiba, ami előfordul a SEO projektek kapcsán, hogy a weboldalon publikált tartalmak nincsenek a megfelelő kulcsszóra optimalizálva. Sokan úgy gondolják, hogy rendszeres blogolás önmagában elég a SEO sikerhez, ami igaz is meg nem is. A folyamatos tartalomgyártás valóban rengeteg látogatót tud a honlapra terelni, de csak akkor, ha ezek a bejegyzések egy kulcsszó stratégia mentén tudatosan vannak felépítve.

Már a tartalomgyártás előtt érdemes egy részletes kulcsszó kutatást végezni az adott iparágban, hogy az összes olyan keresőkifejezés meglegyen, ami releváns a vállalkozás számára. A kulcsszó kutatáshoz érdemes kulcsszó keresőket is használni, mint pl. az Ubersuggest, Keyword tool, Rank Tracker vagy a SEMrush ‘Keyword Gap’ eszközét. A kulcsszó kereső eszközök vagy egy domain név vagy egy kifejezés alapján adják meg az összes abban a témában felmerülő kapcsolódó kifejezést.

A kulcsszókutatás kritikusan fontos, ha az organikus találatokból akarunk látogatókat szerezni, mégis nagyon sokan kihagyják ezt a lépést, és SEO stratégia nélkül próbálnak érvényesülni a versenytársakkal szemben.

2. Head kulcsszavakra optimalizálás

A Head kulcsszavak, az adott iparág legkeresettebb kifejezései. Ezek a szavak a legtöbbször 1 vagy maximum 2 kifejezésből állnak és semmi konkrétat nem árulnak el. Ha valaki rákeres arra a kulcsszóra, hogy ‘cipő’, ami egy head kulcsszó, nem lehet megmondani, hogy pontosan mire kíváncsi (Női cipő? cipő tisztás? cipő rajzolás?).

Épp ezért a ezekre a kifejezésekre nagyon nehéz olyan tartalmakat készíteni, ami magas konverziót eredményez a vállalkozás számára. Ugyanakkor ezekre a szavakra a legnagyobb a verseny is, hiszen nagyon sokan keresnek rájuk. Nem ritka, hogy egy-egy ilyen kifejezés több ezer látogatót képes a weboldalra terelni.

Egy head kulcsszóra keresve a Google első oldalán jellemzően a legnagyobb vállalatok weboldalai állnak, épp ezért egy-egy ilyen kifejezésre az első oldalon megjelenni, akár 1 évbe is beletelhet.

Ennek ellenére mégis sokan esnek abba a hibába, hogy ezeket a szavakat helyezik előtérbe, és nem a medium, long-tail kulcsszavakra fókuszálnak.

A long-tail pontosan head kulcsszó ellentéte, ezek azok a kifejezések, amelyekre bár nagyon kevesen keresnek, de ezek a keresések viszont nagyon specifikusak. A felhasználók gyakran 4-5 kifejezést is felhasználnak egy-egy ilyen keresés során. Épp ezért pontosan meg lehet határozni, hogy vásárolni vagy informálódni szeretnének az adott témában.

Az előző példánál maradva a ‘cipő’ kifejezésre havonta 60 000 keresnek, ezzel szemben a ‘magasszárú férfi cipő’-re csak 150-en. Az utóbbi elárulja, hogy mit szeretne a látogató, épp ezért pontosan rá tudom szabni az adott oldal optimalizálást.

Keresd meg a saját iparágad kevésbé népszerű kifejezésit, és optimalizáld rájuk a honlapon megjelenő tartalmakat.

SEO keresőoptimalizálás Rocketing

3. Keresési szándék

Ahogy azt már az előző pontban is említettem, olyan tartalmakat célszerű készíteni, ami megfelel a felhasználók keresési szándékainak. Ugyanis Google kereső már elég okos, ahhoz, hogy egy kulcsszó alapján meghatározza, hogy mit akarnak viszontlátni a felhasználók. Épp ezért fontos megkülönböztetni, kulcsszavakhoz kapcsolódó keresési szándékot.

Ha a megadott kulcsszóra termék oldalak jelennek meg, akkor neked is termék oldalt kell arra a kulcsszóra optimalizálni, ha kategória oldalak, akkor kategória oldalt. A Google célja, hogy mindig a legrelevánsabb találatokat mutassa meg a látogatóknak, épp ezért fontos, figyelembe venni, hogy mikor mire és miért keresnek a felhasználók. Fontos, hogy egy tranzakciós célú keresésre, soha nem fog jó helyen szerepelni egy blogbejegyzés, ugyanis nem azt akarják látni a felhasználók, hanem egyszerűen vásárolni akarnak.

Mindig vedd figyelembe, hogy az adott kulcsszó, milyen kategóriába tartozik, és a már meglévő találati lista mintájára hozd létre a saját egyedi tartalmad.

4. Releváns backlinkek

A legtöbb aktív weboldalra rengeteg backlink vagy magyarul külső hivatkozás mutat, sokan még mindig úgy gondolják, hogy a backlinkek száma a legfontosabb SEO szempontból. Azonban ma már a Google algoritmusa sokkal inkább a linkek minőségét vizsgálja, mintsem azok számát. Sokkal többet ér egy jó minőségű számodra releváns weboldalon elhelyezett hivatkozás, mint sok ingyenes linktár vagy linkkatalógus megjelenés.

Rengeteget számít, hogy a link milyen formában (szöveg, kép, URL), milyen szövegkörnyezetben (tartalomban, oldalsávban, láblécben) és milyen horgony szöveggel (pontos egyezésű kulcsszóval vagy valamilyen random sallang szöveggel) jelenik meg.

A Google a természetes linkhálózatot preferálja, azaz amikor valaki saját maga önszántából meglinkeli a Te weboldaladat. Minden, ami nem természetes úton jön létre link manipulációnak és SPAM-nek számít.

Ahhoz, hogy linképítés által szerzett hivatkozások természetesnek tűnjenek releváns és értékes szövegkörnyezetből kell linkeket szerezni. A linképítés legbiztonságosabb és leggazdaságosabb módja jelenleg vendégblogolás, amihez fel kell keresni azokat a weboldalakat, amelyeknek hasonló a célközönsége, mint a tied, de nem vagytok versenytársak.

5. Google Index

A keresőrobotok folyamatosan bejárják a weboldalad és minden olyan URL-t feltérképeznek és indexelnek, ami meg van engedve nekik. Alapértelmezetten minden új aloldalnál engedélyezve van az, hogy a Google indexelje. Legyen az akár egy címke oldal, kategória oldal, vagy akár egy blogbejegyzés.

Fontos, hogy a Google az alapján ítéli meg a domain erősségét, hogy milyen aloldalak vannak eltárolva az indexben. A rangsorolás kialakításánál mindig a weboldal egészét veszi figyelembe az algoritmus, épp ezért minden aloldalnak egyedinek és értékesnek kell lennie. SEO audit elemzéseknél gyakran találkozok azzal a hibával, hogy minden aloldal indexeltetve van. Ez azért hatalmas probléma mert olyan oldalak is le vannak tárolva, amelyek nem erősítik a honlapot, hanem visszahúzzák és meggátolják a növekedésben.

Minden olyan aloldal gyenge minőségűnek számít, amely nem tartalmaz minimum 4-500 egyedi szót. Ezeket az oldalak érdemes noindex attribútummal jelölni, hogy ne vegye figyelembe a Google rangsorolásnál. Ilyenek például azok a címke és kategória oldalak, amelyek mindössze 1 vagy maximum 2 bejegyzést tartalmaznak, de ilyen oldal pl. a kosár, és a köszönjük, hogy feliratkozott oldal is.

5+1 Reszponzivitás

A okostelefonok terjedésével a felhasználók szokásai is megváltoztak, ma már sokkal többen böngésznek mobilról, mint asztali gépről. Egy 2020-as céges holnapok minden platformon a megfelelő méretben és felbontásban kell megjelennie, ahhoz, hogy a látogatóknak, ne kelljen kicsinyíteni-nagyítani vagy jobbra-balra húzni, ahhoz, hogy használni tudják az oldalt.

A rossz felhasználói élmény mellett fontos kiemelni, hogy a Google hátrébb sorolhatja azokat az oldalakat, amelyek nem reszponzívak. Ugyanis a keresőóriás célja, hogy a lehető legjobb találatokat mutassa, amelyeket kényelmesen és egyszerűen lehet böngészni.

A reszponzív dizájnt elsősorban a weboldalon használt sablon határozza meg, épp ezért célszerű még a sablon beállítása előtt tesztelni a demo verziót, hogy minden platformon megfelelő-e az elrendezés.

Szerzőről: Salánki Dániel online marketing kivitelezéssel és weboldalak készítésével foglalkozik, szakterülete a WordPress honlapok keresőoptimalizálása.

Tetszett? Oszd meg másokkal is az újonnan szerzett digitális marketing információkat!

Tetszett ez a cikk? Oszd meg másokkal is!