Social Media Riport 2022 – Új trendek a közösségi platformokon

Social Media Trends riport 2022

A Hootsuite már hatodjára készítette el a globális közösségi média riportját, amire idén több, mint 18.000 embertől érkezett válasz. A felmérés összesen 200 országból gyűjtött adatokat és 15+ világméretű cég reprezentatívjával készített mélyinterjút, mint például a Google, a YouTube és a Twitter.

Ebben a cikkünkben a riport eredményeit fogjuk összefoglalni, hogy Te is alkalmazni tudd a legfrissebb közösségi média trendeket.

Amikről a cikkben szó lesz:

  1. A digitális közösségek virágzása
  2. Hirdetési költség-növekedés új platformokon
  3. Közösségi kommunikáció kiterjesztése
  4. A közösségi vásárlási funkciók aranykora
  5. Ügyféltámogatás a közösségi platformokon

Vágjunk is bele!

A digitális közösségek virágzása

Egyre inkább észrevehető, hogy a cégek a giga influenszerek helyett a kisebb, micro-influenszereket választják, akik autentikusabb üzeneteket tudnak kommunikálni. Azok a cégek, akik körültekintően választják meg új influenszer partnerüket, szoros és aktív közösségek felé nyithatnak ajtót.

Az online közösségek soha nem virágoztak még ennyire, mint most. Ennek a jelenségnek a magyarázata, hogy a pandémia és a közösségi események eltörlése miatt az emberek az érdeklődési körüknek megfelelő csoportokban keresik a megnyugvást és a kikapcsolódási lehetőségeket.

Míg a csoportok óriási érdeklődésnek örvendnek TikTok-on és Facebook-on, a Twitter sem akar kimaradni a buliból, így már elkezdték tesztelni a Communities funkciójukat, amivel az emberek közelebb kerülhetnek azokhoz a diskurzusokhoz, ami érdekli őket.

“A viruló közösségek a social média platformokon hatalmas lehetőséget jelentenek, legfőképp a kisebb márkák számára. Többé már nem kell egy niche közösséget létrehozni a nulláról, hanem elég, ha találsz egy olyat, amibe beleillesz. Amennyiben támogatod őket, ők is megteszik ugyanezt érted.”

Maggie Lower
CMO, Hootsuite

A tartalomgyártók szerepe

content creator social media rocketing

Azt mindenképp meg kell említeni, hogy a közösségek sikere a digitális tartalomkészítők kezében van. A SignalFire riportja szerint ma már globálisan 50 millió ember tartja magát digitális alkotónak. Még Jamie Byrne, a YouTube Creator Partnership Igazgatója is azt vallja, hogy ezek a digitális tartalomkészítők egy teljesen új szintre emelkedtek a média ökoszisztémában, ahol jelentős hatalommal és befolyással rendelkeznek.

Ráadásul ezt a trendet a közösségi platformok is támogatják, hiszen folyamatosan olyan funkciókkal állnak elő, amivel még könnyebbé teszik a kontent kreátorok életét.

2. Hirdetési költség-növekedés új platformokon

A megkérdezett cégek 51.4%-a azt nyilatkozta, hogy 2022-ben még többet fognak költeni hirdetésekre közösségi platformokon. Viszont azért, hogy kitűnjenek a többi cég közül, új közösségi oldalakon fogják megvetni lábaikat.

A cégek egyértelműen kijelentették, hogy a szűkülő marketing költségek ellenére jövőre még többet szeretnének költeni hirdetésekre a közösségi oldalakon, mint a LinkedIn, a Facebook, a Twitter, vagy a Youtube, viszont a történet csak most válik érdekessé. Az előző évhez képest a legnagyobb arányú hirdetési költség-növekedés a TikTok, a Pinterest és a Snapchat platformokat érinti.

Feltörekvő új platformok

Annak ellenére, hogy a legmagasabb hatékonyságú megoldásnak még mindig az Instagram-ot és a Facebook-ot (vagy mondjuk azt, hogy Metát?) tartják összességében, jelentős volt a növekedés az utóbbi 3, marketing szempontból még gyerekcipőben járó platform megítélésében. A TikTok hatékonysága a tavalyi 3%-ról 24%-ra emelkedett a Hootsuite riportjában, ami 700%-os növekedést jelent!

Bár a Facebook és az Instagram még mindig az élen áll, hiszen összességében globálisan még mindig ezek a legismertebb felületek, tavalyi teljesítményükhöz képest jelentősen csökkent a hatékonyságuk megítélése a többi feltörekvő versenytárshoz mérten.

Ráadásul az elemzések azt mutatják, hogy ezek a felületek nemcsak rohamos gyorsasággal növekednek, de a felhasználók is hajlamosabbak interaktálni 1-1 hirdetéssel, mint a már jól bejáratott közösségi oldalakon.

Ennek magyarázata az lehet, hogy egyenlőre itt még nem olyan telített a felület hirdetésekkel, valamint az, hogy a Snapchat, a TikTok és a Pinterest is arra motiválja a marketingeseket, hogy “ne hirdetést készítsenek, hanem olvadjanak egybe a platform tartalmaival.”

A cégek önérdekű hirdetései mára már unalmassá váltak. Azok a cégek, akik az említett 3 közösségi oldalon hirdetnek, jól tudják, hogy a célközönség szemlélete kulcsfontosságú a sikerhez.

3. Közösségi kommunikáció kiterjesztése

Az elmúlt hónapokban a marketingesek egyre magabiztosabbá váltak az organikus közösségi tevékenységeik ROI-jának (megtérülésének) mérésében. A nagyágyúk eközben a social media kommunikációt már a cég teljes egészére kiterjesztik. De mit is jelent ez?

Eddig sok marketingesnek problémát okozott, hogy nem tudták a közösségi oldalokon elvégzett tevékenységek hatását kvantitaívan mérni. A pandémia viszont rákényszerítette a cégeket arra, hogy a social media platformokat arra is használják, hogy tartsák a kapcsolatot az ügyfeleikkel, ami úgy néz ki, hogy kezdi megoldani ezt a problémát.

A Hootsuite kérdőívét kitöltők 83%-a nyilatkozta azt, hogy már látja a közösségi oldalak aktív használatának eredményét a statisztikákban, ami 15%-os növekedést jelent az előző évhez képest.

Azok a cégek, akik magabiztosak abban, hogy a social platformok kezelése jelentősen hozzájárul üzleti céljaikhoz, már régóta elmozdultak a régimódi felfogástól, ami kizárólag közvetlen értékesítésre és konverziók generálására koncentrálódott. Ezért egyértelmű, hogy Neked is ezt kell tenned.

3 dolog, amit minden magabiztos marketinges tud a social media platformokról:

  • A közösségi média marketing megalapozza az összes többi marketing törekvésedet.
  • A platformok arra is alkalmasak, hogy értékes információt szerezz a célközönségről.
  • A közösségi média akkor a leghatékonyabb, ha egyszerre alkalmazod az organikus posztolást és a fizetett hirdetési megoldásokat.

Ennek alapján a vezető cégek nem limitálják a közösségi kommunikációjukat csupán értékesítésre, hanem arra használják, hogy csökkentsék a céget érintő veszélyek mértékét, megvédjék a brandet és még gazdagabb élményekkel lássák el követőiket.

Ezek a cégek már nem csak a “hagyományos” vevőszerző gépezetet látják a közösségi platformokban, hanem azt is, hogy hogyan javítsák használatukkal cégük megítélését, vagy a munkatársak elégedettségét.

4. A közösségi vásárlási funkciók aranykora

*Ennél a pontnál fontos kiemelnünk, hogy a közösségi médiás Shopping funkciók, mint például a Facebook vagy Instagram Bolt hazánkban annyira nem elterjedtek. A felmérésben leginkább olyan országok vettek részt, ahol ezt a megoldást már gyakran alkalmazzák, cégek és vevők is egyaránt.

Míg a fizikai boltok kezdik visszanyerni lendületüket, egyértelművé vált, hogy a közösségi oldalakon keresztül elérhető vásárlás sem fog egyhamar eltűnni a Föld színéről.

A közösségi oldalakon elérhető Shopping funkciók csupán a legmerészebb marketing-centrikus vállalatok “játékszerei” voltak a pandémia előtt. Mára már viszont a legkisebb márkák is realizálták, hogy jó eredményeket lehet produkálni a közösségi platformok digitális kirakatainak használatával.

A lezárások során a kis cégek észrevették, hogy már meglévő online megoldások híjján a legkézenfekvőbb az, ha termékeiket a közösségi oldalakon jelenítik meg. Eközben a nagyvállalatok teljes mértékben újragondolták, hogy vásárlóik hogyan interaktálnak velük az online térben. Emiatt a legtöbb vállalat, mérettől függetlenül, social-first – azaz a közösségi oldalakra alapozó – folyamatokat hozott létre, amik képesek voltak eladásokat generálni.

A közösségi kereskedelem (social commerce) felemelkedése

Manapság a social commerce már nem csak arra terjed ki, hogy a vásárlók rákattintanak a hirdetésekben a “Vásárlás” gombra. A vevői életút összes lépcsőfokán már segítségül hívják a közösségi oldalakat, szinte minden egyes termékkategóriában.

Az alábbi kép például azt mutatja, hogy a 16-24 év közötti korosztály – bár még csak egy hajszálnyival -, többször használja a közösségi oldalakat arra, hogy megismerkedjen egy márkával és a termékekkel, mint a keresőmotorokat.

közösségi vásárlás rocketing

Emiatt nem kérdés, hogy a megkérdezett cégek azt állítják, hogy 2022-ben még nagyobb hangsúlyt fognak fektetni közösségi oldalaikon az ügyfélélmény növelésére.

5. Ügyféltámogatás a közösségi platformokon

Miközben a vírus miatt megnövekedett a termékek előállítási és szállítási ideje, rengeteg cég ügyfélszolgálatát lepték el a vevői panaszlevelek. Ezzel egyidőben az ügyfélproblémák közösségi oldalakon való kezelése a tetőfokára hágott, hiszen ezek a multifunkcionális platformok képesek megmenteni a vállalatokat az ügyfélkapcsolati apokalipszistől.

Sok közösségi média marketinges érezheti, hogy az elmúlt időszakban a munkaköri leírása a többszörösére duzzadt. Mindezt teljesen jogosan. A lezárások és egészségügyi intézkedések közepette a vásárlók és az érdeklődők a közösségi oldalakon kezdték el felvenni a kapcsolatot a cégekkel. Ezáltal a social média managereknek is több felelősséget kellett a nyakukba venniük.

Az ügyfélszolgálat a közösségi oldalakra is kiterjed

A csomagokra váró ügyfelek felfedezték, hogy amennyiben a közösségi oldalakon veszik fel a kapcsolatot az adott céggel, szinte azonnal választ kapnak a kérdéseikre. Egy Nielsen kutatás kimutatta, hogy a megkérdezettek 65%-a már inkább a Facebook üzeneteket preferálja, ha fel akar keresni egy vállalatot. Emiatt óriási a nyomás a cégeken, hogy megfelelő erőforrást allokáljanak az újonnan megjelenő social kérésekre.

Az alábbi képen pedig az látható, hogy a Hootsuite kérdőív kitöltőinek 59%-a állítja, hogy az elmúlt 12 hónapban cégüknél megnőtt az igény a közösségi oldalakon végzett ügyféltámogatásra.

social customer care

“Amikor egy csomagba rakod a közösségi marketinget és a közösségi ügyféltámogatást, akkor valójában már lefeded azokat a fő elemeket, amik óriási befolyással vannak a vásárlói élményre és a céged bevételére. Ez az az összkép, amit még mindig rengeteg vállalat nem lát át.”

Christoph Neut
Vice President Sales, Sparkcentral by Hootsuite

Egy ilyen nyomasztó és leterhelő időszakban senki sem tud többet segíteni a stressz alatt lévő vállalatoknak, mint a közösségi média marketingesek, hiszen tőlük senki sem ismeri jobban ezeket a platformokat, valamint ők állnak a legközelebb az ügyfelekhez.

Emiatt nélkülözhetetlen, hogy a közösségi média managerekre ezentúl ügyféltámogatási specialistaként is tekintsünk és felvértezzük őket a megfelelő tudással ahhoz, hogy képviselni tudják a cégünket a lehető legmagasabb minőségben.

Melyik az a trend, amit azonnal ki fogsz vitelezni saját céged közösségi marketingjében?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük