2019. június elejétől már Magyarországon is elérhető a Google egyik legújabb hirdetési megoldása a Google Shopping. Míg más országokban már évek óta használatos ez a marketing megoldás, addig hazánkban csak idén vált elérhetővé. Milyen cégek profitálhatnak a használatából, és mikor érdemes belevágni? Tudd meg cikkünkből!
Az online vásárlás elterjedésével fogyasztóként egyszerűen elérhetővé váltak az áhított termékek, viszont a cégek online térbe vonulása megnövelte a választék mennyiségét is. Már online vásárlóként is nagy kínálattal találkozhatunk, ezért a bőség zavara, illetve a marketing zaj miatt egyre nehezebb meghozni a döntést, hogy végül melyik terméket válasszuk. A Google Shopping hazai bevezetése merőben megkönnyítheti a vásárlók dolgát, hiszen ár szerint megversenyezteti a hirdetett termékeket, és mindig a leggazdaságosabb opciót mutatja elsőként az érdeklődőknek. Na de ne szaladjunk ennyire előre, elsőként ismerkedjünk meg részletesen a Google Shopping hirdetési lehetőséggel, hogy valóban megérthessük annak működését, és előnyeit.
Mi az a Google Shopping valójában?
A Google Shopping a nevéből eredően a Google egyik marketing szolgáltatása, amit fogyasztóként, és aktív online vásárlóként a kereső sáv alatt megjelenő bélyegképekről ismerhetünk fel. Ebben a szekcióban a online kereskedő cégek által hirdetésre bocsátott termékeket láthatjuk ár szerint növekvő sorrendben, de persze csak azokat, melyek megfelelnek a beírt keresési feltételeinknek. A bélyegképen kívül láthatjuk a termék és a cég nevét, valamint annak árát is. Elsőként csak 5-6 darab terméket láthatunk, de a megjelenő nyílra kattintva sokkal több opciót is megtekinthetünk.
A Google Shopping a hazánkban már elterjedt Árukereső, vagy Árgép szolgáltatás logikáján alapszik, annyi különbséggel, hogy itt csak azok a termékek jelennek meg melyeket a cég egy részletes termék fájl feltöltése után hirdetésre bocsátott, és a megadott adatok alapján megfelelnek a felhasználói kereséseknek.
Miért érdemes kereskedőként figyelmet szentelni erre a marketing lehetőségre?
Egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy a Google Shopping hazai megjelenése fel fogja bolydítani a marketingeseket, hiszen ezzel a vizuális hirdetési fogással nagyobb sikereket, több eladást lehet elérni. Arról nem is beszélve, hogy a megoldás újdonsága miatt nagy előnye lesz azoknak a cégeknek, akik hamar meglovagolják ezt a lehetőséget, és iparágukban az elsők között kezdik el használni termékeik eladására.
Azokban az országokban, ahol már előttünk is használták ezt a hirdetési lehetőséget, megfigyelhető, hogy ugrásszerűen megnövekedtek a kattintások azoknak a cégeknek a hirdetésein, akik ezt a módszert használják. A már szinte megszokott szöveges hirdetésekhez képest a felhasználói szemeknek is felüdülés a szép vizuális megjelenés, ezért nem is csoda, hogy ilyen nagy hatással van a kattintásokra. Azt már marketingesként tudjuk, hogy az attraktív képek, és a videók mindig jobban teljesítenek, mint egy sima szöveges hirdetés, de a számok még ennek ellenére is meglepően jó eredményeket mutatnak.
Amerikában például a 2018 első negyedéves e-kereskedelmi statisztikák szerint az összes hirdetésre költött összeg 23,6%-a költődött keresési kampányokra, melyek az összes kattintás csupán 14,7 %-ért voltak felelősek, míg a Google Shopping hirdetések a klikkek maradék 85,3%-ért. Angliában ez az arány kicsivel magasabb, ott az összes hirdetési költség 82%-át költötték Google Shopping hirdetésekre, amiből az összes hirdetési kattintás 87,9%-a származott.
Az alábbi diagrammon megtekintheted iparág szerint is az angliai keresési (Search), illetve Google Shopping hirdetésekre költött negyedéves összegek arányát, és azok hatékonyságát.
Arra a kérdésre, hogy kinek és mikor ajánlott a Google Shopping hirdetések használata nagyon egyszerű, hiszen minden olyan hazai e-kereskedelmi cégnek javasolt, aki fizikai termékeket árul, és szeretné leelőzni konkurenciáját.
Mikor kezdj neki a Shopping hirdetéseknek?
Erre a válasz röviden annyi, hogy minél hamarabb, annál jobb, de azért ne együk olyan forrón a kását, mert marketing stratégia hiányában valószínűleg nem lesznek hosszútávon ilyen jók az eredmények. Az újdonság-hatás miatt a kezdetekben nagyobb átkattintási arányra (CTR) számíthatunk, ezért akár a teljesen kezdők is elboldogulhatnak ezzel a hirdetési módszerrel, viszont a víz elcsendesedése után nehezen lesz fenntartható a kezdeti sikeres állapot.
Ne feledkezzünk meg arról, hogy a Google Shopping, mint bármelyik más hirdetési, vagy marketing megoldás csak akkor éri el a lehetséges legnagyobb hatást, ha stratégiába építve más eszközökkel együtt logikusan felépítve, együtt dolgoznak a cél elérése érdekében. Emellett azt is mindenképpen számításba kell venned, hogy ez a hirdetési szolgáltatás ár szerint teszi sorrendbe az egyes termékeket, ezért részletes piacismeret, és konkurencia elemzés nélkül még arra is lehet esély, hogy terméked meg sem fog jelenni a többi között. A kezdés előtt mindenképpen tisztában kell lenned azzal, hogy konkurenseid mennyiért árulják termékeiket, és Te, cégeddel képes vagy-e olyan eladási áron értékesíteni azt, hogy a hirdetésben leelőzd versenytársaid, de még mégis növekedni tudj vállalatoddal. Ezért a Google Shopping trendben való részvétel nem csak egy marketing-, de egy üzleti döntést, és beható ismeretet is igényel.
Ha azon gondolkodsz, hogy vajon érdemes-e kiszervezned céged marketing feladatait, és a Google Shopping hirdetések kezelését egy külsős vállalkozónak, akkor e döntés meghozatalában is segítünk Neked.
Mik szükségesek az elindításához?
Egyszerűre véve a képletet, hiszen kérdéseidet úgyis felteheted nekünk üzenetben, a Google Shopping hirdetések elindítására a következő elkerülhetetlen dolgokra lesz szükséged:
1. Google Ads és Merchant Center fiók
A többi Google hirdetéssel együtt, a Shopping kampányaidat is a Google Ads fiókon belül kezelheted, annyi különbséggel, hogy itt szükséged lesz egy Merchant Center fiókra is, ahová feltöltheted a hirdetni kívánt termékeidet.
2. Termék adat fájl (data feed)
A hirdetésben használt termékképeket a Google a termékoldalon megjelenített képeket fogja használni, ezért mindenképpen figyelj arra, hogy jó minőségű képeket használj, melyek megfelelnek az elvárásoknak, illetve ne legyen terméked kép nélkül. Ezen kívül szükséged lesz egy termék adat fájlra, ami a hirdetni kívánt termékek részletes adatait tartalmazza.
Ha kevés termékkel rendelkezel, akkor akár magadnak, kézzel is elkészítheted ezt a dokumentumot. De akkor se ijedj meg, ha több száz terméked van webshopodban, mert a legtöbb webáruház motor rendelkezik automatikus termékadat exporttal, melyet a kiválasztott formátumban létrehoz számodra. Ezt pár kattintás után elkészítheted ShopRenter-ben, Shopify-ban, illetve WooCommerce-ben is a megfelelő bővítmény használatával.
Milyen termékadatokra lesz szükséged?
Arra figyelj, hogy fájlodnak mindenképp tartalmaznia kell a következő adatokat, mert máskülönben a Google elutasítja termékeidet:
- id: egyedi cikkszám
- title: terméknév
- description: termék leírás
- link: termékoldal URL címe
- image_link: a termék képének URL címe
- availability: elérhető darabszám
- price: eladási ár, ugyanaz, mint ami a webáruházban szerepel
- product_category: termékkategória
- brand: márka
Néhány webshopmotor nem rendelkezik ezen mezők közül az összessel, ilyenkor magadnak kell kiegészítened a hiányzó adatokat.
Bármi kérdésed van a Google Shopping hirdetésekkel kapcsolatban, vagy ha Te is bele szeretnél vágni ebbe a lehetőségbe cégeddel, ne hezitálj, és keress fel minket még ma!