inbound marketing Rocketing

Minden, amit az inbound marketing megoldásokról tudnod kell

Az Inbound Marketing egy olyan felkapott szó, amit manapság egyre több marketinges használ. Leírják, hogy milyen szuper eredményeket lehet elérni az inbound marketinggel, és mennyivel jobb a digitális korban, mint más marketing megoldások, ám sokan elfelejtik elmagyarázni, hogy mit is jelent az, hogy Inbound Marketing, ezzel kétségeket hagyva a beszélgetőpartnerben vagy az olvasóban.

Ebben a cikkben minden kérdésedre választ adunk, ami az Inbound Marketinget, mint hatásos 21. századi marketing megoldást illet. Érinteni fogjuk, hogy mit is jelent ez a kifejezés, mit foglal magában, és miben tér el más megoldásoktól. Mindezt közérthetően, unalmas szakzsargon nélkül. 🙂

Egy kis marketing kitekintés

A technológiai fejlődések egyre rohamosabb terjedésével az internet-felhasználók online viselkedése is gyorsan változik. Az Internet és az online hirdetések megjelenésekor jól működtek a villódzó, figyelemkeltő, nagybetűs, rikító színű hirdetések, melyek megzavarták, megszakították a felhasználó munkafolyamatát. Divat volt a hideg hívás, hideg e-mail, vagy postai üzenetek küldése, amivel rengeteg cég nagyot aratott.

Miért nem használhatjuk már ezeket a megoldásokat?

Az emberek egyre tudatosabban használják az Internetet. Nyugalmat szeretnénk, megszakítások nélküli élményeket, amikkel nincsen összhangban a fentebb említett hirdetéstípus.

Egyre érzékenyebbek vagyunk azokra az esetekre, amikor az érdeklődésünknek nem megfelelő hirdetéseket kapunk, és amikor valaki nem tisztelve a magán szféránkat, teleszemeteli a postafiókunkat vagy a postaládánkat.

Rájöttünk, hogy nem mi vagyunk a hirdetőkért, hanem ők vannak értünk. A választék folyamatos növekedésével a cégek és a marketingesek is rájöttek, hogy ahhoz, hogy a vásárlók vagy felhasználók kegyeibe férkőzzenek egyedi élményt kell számukra nyújtani, és már cseppet sem elégedhetnek meg a közhelyes, sablonos, tömeggyártmányú megoldásokkal. Senki sem akar egy lenni a sok közül.. érezni akarjuk, hogy különlegesek vagyunk…

Ez az oka annak, hogy egyre több cég priorizálja a felhasználói élmény javítását, és a perszonalizációt, azaz a folyamataik testre szabását, hogy azok még jobban megfeleljenek a látogatók elvárásainak.

És itt jön képbe az Inbound Marketing…

inbound marketing Rocketing Marketingügynökség

Mi az az Inbound Marketing?

Röviden összefoglalva az Inbound Marketing azoknak a marketing eszközöknek az összessége, melyek valódi értéket adnak az érdeklődőknek, megválaszolják kérdéseiket, és segítik őket a mindennapokban, ezzel lehetővé teszi, hogy az érdeklődők úgymond “saját maguknak adják el a szolgáltatást”, ahelyett, hogy direkt értékesítési praktikákkal beszélnék rá őket a vásárlásra. Az Inbound marketing segítségével érdeklődési körüknek-, és saját időbeosztásuknak megfelelően, a nekik legalkalmasabb platformon találhatják meg a szolgáltató cégeket.

Az Inbound Marketing esetében nem mi, marketingesek, vagy a cég határozza meg a lézerpontos célközönséget, akiket úgy próbálunk meg elérni, hogy még semmit sem tudnak a vállalatról, hanem olyan hasznos tartalmakat állítunk elő, melyekre kereséseik alapján rábukkannak, és egyre mélyebben fedezik fel az adott témakört. Ezáltal anélkül találhatnak a cégre és a termékre érdeklődők, hogy mi előre leszűkítenénk a potenciális vásárlók körét. Ezzel a módszerrel nem szabunk gátat az újabb piaci rések felfedezésének.

Ilyen értékadó anyag lehet például a blog cikk, a podcast adás, a “hogyan” videó (how to), az e-book, a webinar, vagy az interaktív chatbot.

Ezzel a módszerrel valódi, tartalmas kapcsolatot tudunk létrehozni vállalat és vásárló között, hiszen nem csak a vásárlások görcsös erőltetésére koncentrálunk (még ha a háttérben ez is a célunk).

Az Inbound Marketing ellentéte, az Outbound Marketing

Ezzel szemben, az outbound marketing megoldások nagy tömegeket céloznak meg, és a nagy számok törvényére alapozva várják, hogy minél többen lecsapjanak az általuk bemutatott termékekre és szolgáltatásokra. Ilyenkor a célközönség hideg, azaz olyan embereket tartalmaz, akik addig a pillanatig még nem is hallottak a cégről, és nem is feltétlenül van szükségük a promócióban bemutatott termékre vagy szolgáltatásra.

Ezek a hirdetések általában olyan platformokon jelennek meg, ahol rengeteg embert lehet egyszerre elérni, mint például a TV, plakátok, vagy a Facebook (de nem minden típusú Facebook hirdetés outbound!).

Outbound Marketingnél a direkt eladás a cél, nem pedig az információ átadás, vagy a döntéstámogatás. A direkt marketing leggyakoribb fajtája az akciózás, leértékelés, vagy készlet kisöprés.

Biztosan Te is gyakran találkozol ilyen e-mailekkel a Promóciós, vagy Spam mappádban, a TV-ben vagy rádióban. Ha csak saját online viselkedésed, és tartalom-fogyasztási szokásaidat megfigyeled, akkor Te is hamar rájössz, hogy mennyivel több időt fordítasz az Inbound Marketing eszközökre, mint az Outbound Marketing kategóriába tartozó, néha zaklatásnak, vagy agresszív tukmálásnak tűnő megoldásokra.

Inbound Marketing vs. Outbound Marketing
Forrás: invoiceberry.com

Melyek az Inbound Marketing és Outbound Marketing megoldások?

A fentebb említett okok miatt az inbound és az outbound marketing eszközök nagyrészben eltérnek egymástól, ám találhatunk néhány olyan eszközt, ami mind a két marketing megközelítésnek megfelel.

Inbound Marketing eszközök:

Outbound Marketing eszközök:

  • TV reklám
  • Rádió
  • Újság
  • Szórólap
  • Plakát
  • Hideg hívások
  • Hideg emailek (E-mail marketing)
  • Hirdetések hideg közönséggel

Hogy lehet, hogy az e-mail marketing és a PPC hirdetések mind a két marketing megközelítésnél megjelennek?

A válasz nagyon egyszerű.

Az egyes marketing megoldások használata sokrétű, és flexibilis. Szerencsére már többféle hirdetés típus és technika között tudunk válogatni a kampány céljának megfelelően. Így nemcsak a nagy méretű, hideg közönséget tudjuk elérni, vagyis azokat, akik még sosem hallottak a cégről és a termékről/szolgáltatásról (outbound), hanem azokat is, akik már követik a Facebook oldalt, egyszer már meglátogatták a weboldalt, megnéztek egy videót, elolvastak egy cikket, vagy esetleg vásároltak. Ennek a szegmentált közönségnek olyan tartalmakat mutatunk a hirdetések által, amik egy lépéssel közelebb hozzák őket a vásárláshoz (inbound).

Sőt, ezek a kampányok sokkal jobban teljesítenek, mint a hideg közönségnek indított promóciók, mert már elindult a kapcsolatépítés a vállalat és vásárló között, nőtt a bizalmi faktor.

Emiatt azokat a hirdetéseket Inbound Marketing megoldásoknak tekinthetünk, melyek informatív/szórakoztató anyagot mutatnak a potenciális érdeklődőknek, és olyan információ birtokába juttatják őket, amik segítenek a döntéshozatalban.

Egy példa az inbound marketing hirdetésre:

Ezzel szemben az Outbound marketing megoldások úgy működnek, hogy átveszik a kezdeményezés jogát a felhasználótól, és úgy kommunikálják üzenetüket, hogy közönségük nem feltétlen érdekelt abban, amit mutatnak nekik.

Egy példa az outbound marketingre:

Hogyan tudom eldönteni, hogy melyik megközelítést válasszam?

A fenti leírásból jól látható, hogy az outbound és az inbound marketing teljesen máshogy működik. Míg az egyik átadja az irányítást a felhasználónak szinte teljesen őt szolgálva, addig a másik megragadja tőle azt, és a nagy számok törvényére alapozva várja a konverziókat.

De a marketingben semmi sem fekete-fehér, így nem mondhatjuk azt, hogy az egyik megoldás végérvényesen jobb, mint a másik. Ahogy mondani szokták: “Ahány ház, annyi szokás”, és ez így van a marketingben is. Ahány cég, annyi megoldás.

Míg kisebb vállalkozásoknak, KKV-knak nem feltétlenül jó lehetőség egy televíziós reklám, addig nagy megtérüléssel használhatják a PPC hirdetéseket vagy az értékadó e-mail marketinget. De az is lehet, hogy egy webshopnak a hideg célközönségre indított hirdetései teljesítenek a legjobban, míg SEO-ban képtelen meglépni egy bizonyos szintet, mert nem tud hónapokat várni az eredményre, és százezreket előre megfinnanszírozni.

Azért tartjuk fontosnak a marketing stratégia készítését, hogy megvizsgáljuk az adott cég előtt álló lehetőségeket, és forrásainak megfelelően találjuk meg a legjobban megtérülő marketing technikákat. Legyen az outbound vagy inbound marketing megoldás.

Mik az outbound marketing hátrányai?

Ahogy a cikk elején említettük, manapság már sokkal jobban megfelel az inbound marketing az emberek elvárásainak és életstílusának. Bár sok cégnek hasznos lehet outbound marketing megoldásokat alkalmazni, mint például a szórólapozás vagy a rádió reklám, addig nem hunyhatunk szemet az outbound marketing hátrányai felett.

  • A legtöbb outbound marketing megoldás eredménye nem mérhető részletesen (kivétel az e-mail marketing és a hideg közönségnek indított PPC hirdetés).
  • A legtöbb esetben nincs lehetőség optimalizálásra (Például szórólap vagy TV reklám).
  • Mivel hideg közönséget céloz, így alacsonyabb a megtérülése, mint más hirdetés típusoknak.
  • Általában drágább 1 konverzió ára, mint az inbound marketing esetében.
  • Nehézségek merülhetnek fel a SPAM blokkoló rendszerek elterjedése miatt, például e-mail marketing használatakor.

Nézzünk néhány adatot az Outbound Marketing teljesítményét radikálisan befolyásoló tényezőkről:

  1. A digitális zene applikációk térnyerésével (pl. Spotify) egyre csökken a rádiót hallgatók száma. Ráadásul ezek a megoldások is reklámmentességet ajánlanak a legtöbb esetben, ha előfizetünk rájuk.
  2. Mivel nagy közönséget érnek el az outbound megoldások, ezért nagyon le kell egyszerűsíteni az üzenetüket. Viszont ez azt eredményezi, hogy kevés ember számára lesz releváns az, amit a lát.
  3. Az Arris online kutatása megmutatja, hogy a kitöltők 60%-a veszi a fáradtságot, hogy megkeresse, és letöltse valahonnan az adott sorozatot vagy filmet, hogy ezzel elkerülje a reklámokat.
  4. Már az amerikai Super Bowl (Amerika egyik legnagyobb, és legnézettebb sport eseménye) alatt látható reklámok sem hozzák az elvárt eladás-növekedést. Egy 2014-es kutatás szerint ezen reklámok 80%-a egyáltalán nem növeli a cég eladásait. Ebben az időben 4 millió dollárba került a cégek számára a hirdetés a Super Bowl-on.
  5. Egy átlagember naponta körülbelül 3000 hirdetésnek van kitéve, legyen az egy logó egy pólón, egy akció a sarki közértben, egy plakát az út mellett, vagy egy pop-up ablak az egyik webáruházban. Ekkora marketing zajnál elkerülhetetlen, hogy az emberek immunissá váljanak a tömeg-marketingre.

Ennél sokkal több okot sorolhatnánk fel, hogy az outbound marketing eredményessége miért mutat csökkenő tendenciát, de most nem szeretnénk egy egész regényt írni erről a szegmensről.

A fent említett okok jól bemutatják, hogy már kifejlesztettünk magunknak egy úgynevezett hirdetés vakságot, ami blokkolja a minket érő folyamatos ingereket. Emiatt tartjuk fontosnak az outbound marketing és az inbound marketing elemek kombinálását, vagy azt, hogy egy cég leginkább az inbound marketingre hagyatkozzon.

Melyik megoldás a hatékonyabb, és mekkora a megtérülés?

Egy kulcsfontosságú különbség van az outbound és az inbound marketing között. Az outbound módszernél pénzt fektetsz be, az inboundnál pedig időt.

Míg az outbound megoldások szinte azonnali eredményeket is produkálhatnak, addig azt is figyelembe kell venni, hogy ezek csak addig termelnek bevételt, amíg fizetsz értük. Amint leállítod a hirdetést, azonnal eltűnik az eredménye. Ez egy rövidtávú megközelítés, ami csak addig termel neked bevételt, amíg aktívan tartod ezt a csatornát.

Ezzel szemben az inbound marketing egy hosszútávú befektetés. Egy jól teljesítő inbound rendszert felépíteni nem kevés idő, és folyamatos ráfordítást igényel. Az eredmények is később érkeznek, hiszen akár több hónap is lehet mire például a SEO rangsorolásod változik, vagy mire az e-book letöltőkből vásárló lesz, ahogy egyre lentebb haladnak a marketing tölcsérben.

Viszont amikor ez beindul, és egyre több ember kerül a tölcsérbe, akár exponenciális növekedést is tapasztalhatsz kis idő elteltével. Amint tartalmaid szárnyra kapnak, az folyamatosan értéket fog teremteni a már meglévő és új vásárlóidnak/érdeklődőidnek is. Ez bevételnövekedés fog hozni a cégednek hosszútávon.

Forrás: Hubspot.com

A Hubspot kutatása szerint a megkérdezett marketingesek 53%-a magasabb ROI-t tapasztalt Inbound marketing használatával, mint outbound módszerekkel.

Ezen kívül még a következő fontos statisztikákat is kimutatták egy felmérés eredményeképpen:

  • Az inbound marketing megoldásokat használó cégek 92,34%-a sikeresen növelte a forgalmát, amiből 40% több, mint 75%-al.
  • A megkérdezett cégek 85%-a 7 hónapon belül már jelentős növekedést tapasztalt.
  • Az első legjobb megoldásnak a blogolás bizonyult, míg másodiknak a SEO.
  • 93%-uk sikeresen megnövelte a leadek számát inbound marketinggel, ebből 63% több, mint 50%-al.
  • A megkérdezett cégek 42%-a növelte a lead-ek vásárlóvá konvertálási arányát az inbound marketing előtti megoldásaikhoz képest.

Te is meggyőzőnek tartod a fenti adatokat? Mi igen!

Reméljük, hogy ez az átfogó cikk jól szemléltette számodra is, hogy mi az inbound marketing, és hogy az hogyan különbözik más megoldásoktól.

Ha szakértő segítségére van szükséged inbound marketing rendszered felépítésére, keress fel minket bátran!

Tetszett? Oszd meg másokkal is az újonnan szerzett digitális marketing információkat!

Tetszett ez a cikk? Oszd meg másokkal is!