Miután kiválasztottad a számodra megfelelő marketing ügynökséget vagy szabadúszót, még mindig nem dőlhetsz hátra, hiszen együtt kell megalapoznotok a sikeres együttműködést. Sokan gondolják azt, hogy a marketingesnek az a dolga, hogy mindent magától kitaláljon és a saját kutatási eredményei alapján építse fel a marketing stratégiát. Afelől semmi kétség, hogy hatalmas online piackutatás kell egy új megbízás beindításához, de ettől függetlenül ugyanolyan elengedhetetlen megismerni céged eddigi üzleti és marketing tapasztalatait, melyből könnyebben fel lehet építeni a marketing tervet.
Valóban sikeresen szeretnél együttműködni marketingeseddel és felkészülten szeretnél érkezni az első megbeszélésre, hogy egyetlen percet se vesztegessetek el?
Tippek a sikeres marketing tárgyaláshoz
Olvasd el tippjeinket, melyekkel nagyban növelheted a marketing tárgyalás hatékonyságát és számos e-mail váltást, vagy telefonhívást is megspórolhatsz magadnak.
1. Fogalmazd meg, hogy pontosan milyen célból fordulsz marketing szakemberhez.
Minden sikeres cég alapköve a célok meghatározása. Itt most nem csak a hirdetési kampányok bevételéről van szó, hanem arról, hogy milyen alapvető változásokat szeretnél elérni vállalatodnál azáltal, hogy profi segítséget kérsz. Úgy érzed, hogy már régóta stagnálsz egy szinten, amit nem tudsz meglépni, a konkurencia pedig csak úgy szárnyal melletted? Egyéni vállalkozóként hiányzik az üzleti tudásod ahhoz, hogy fel tudd építeni a brandedet? Lesz egy nagyszabású rendezvényed, amihez már nem lesz elég a cégeden belül elérhető kapacitás?
Ezek mind olyan kritikus pontok, amikről a marketingesednek is tudnia kell, hiszen ez alapján tudja felmérni, hogy milyen taktikákból álló stratégiát állítson fel számodra. Ezután együtt már meg tudjátok határozni a SMART célokat, melyek mérhetőek, specifikusak, és időhöz kötöttek és teljesítésükkel együtt haladhattok a végcél felé.
2. Miben jobb a céged, mint a konkurencia?
Rengetegen alulbecsülik a USP (Unique Selling Proposition), azaz a versenyelőny megfogalmazását. A USP cégednek az a tulajdonsága, ajánlata vagy különleges szolgáltatása, ami miatt kitűnik a többi közül. Ez nélkülözhetetlen minden egyes vállalkozásnál legyen az kicsi, vagy nagy, mert a USP kommunikálásával törhetsz ki a marketing zajból és terelheted magad felé az érdeklődőket.
3. Gondold át, hogy milyen csatornákon kommunikálsz ügyfeleiddel/vásárlóiddal és milyen hatékonysággal.
Vállalatod aktívan használja a Facebook-ot, a LinkedIn-t és az Instagram-ot, de ezek közül az egyik jobban megy, mint a másik kettő? Ezen kívül még van weboldalad, azon egy blog, ahol havi rendszerességgel teszel ki cikkeket? Van hírlevél feliratkozási lehetőség a weboldalon, de alig-alig akad egy feliratkozó?
Ezek mind olyan tények, amikről marketingesednek feltétlenül tudnia kell. Hiszen eddigi tapasztalataid felhasználásával nagyban felgyorsítható a kezdeti stádium. Sokkal jobban pöröghetnek az események, ha nem a nulláról kell elkezdeni tesztelni ezeket a megoldásokat, hanem már rendelkezel valamiféle referencia alappal.
4. Melyik üzenetedre reagáltak eddig legjobban az érdeklődők?
Ha rendelkezel közösségi média oldalakkal és rendszeresen menedzseled is őket, akkor biztosan túl vagy már jó pár aktivitásnövelő bejegyzésen. Ahogy a próbálkozásaid során észrevehetted, nem az összes cikked, megközelítésed, vagy megfogalmazásod fog sikereket elérni, ami teljesen rendben van így. Viszont ha eddig nem szűrtél le semmilyen tanulságot az eddigi munkásságodból, akkor most itt az ideje levonni a konklúziód mert a marketingesed biztosan kíváncsi lesz arra, hogy milyen típusú üzenet volt az cégeddel kapcsolatban, ami a legjobban megfogta a közönséged.
5. Eddigi hirdetési kampányok
Mi mindig meg szoktuk kérdezni új ügyfeleinket arról, hogy eddig milyen hirdetési tevékenységeket végeztek akár Facebook-on, akár Google Ads-ben. Ezt azért fontos tudnunk, mert akkor már a rendelkezésünkre állnak régebbi hirdetési statisztikák, amikből jobban meg lehet érteni a piac igényeit. Illetve az is nagyon fontos, hogy a hirdetéshez kapcsolódó kódok, mint például a Facebook Pixel, integrálva van-e a weboldalba, mivel az is az új kampányok előnyére szolgál, ha a pixel már rögzített bizonyos mennyiségű adatot.
Arról nem is beszélve, hogy ez alapján tudjuk felméri a kezdeti beállítások mennyiségét, mert egyértelműen más már egy elkészült hirdetési fiókhoz hozzáférést kérni, mint egy teljesen újat nulláról felépíteni mindenféle integrációval együtt.
Ha tudni szeretnéd, hogy mennyibe kerül az online marketing, olvasd el ezt a cikket.
6. Rendelkezésre álló marketing költségvetés
Persze arról is beszélni kell a marketing tárgyalás során, hogy mekkora pénzügyi erőforrás áll a rendelkezésre a hirdetésekhez és más szoftverek alkalmazásához. Ez az összeg nem a munkadíjról szól, hiszen arról már valószínűleg megállapodtatok, amikor kiválasztottad a számodra megfelelő személyt vagy ügynökséget. Ez a költségvetés inkább magára a hirdetésekre költött összegre vonatkozik és más szükséges előfizetésre, mint például a hírlevélküldő rendszer.
Marketingesként ilyenkor a legfontosabb feladatunk annak a megállapítása, hogy az elérhető összeg elegendő-e sikeres kampányok futtatásához, vagy muszáj emelni rajta ahhoz, hogy a promóció jól teljesítsen. Érdemes mindig inkább kicsiben elindulni, és aztán a skálázható, jól teljesítő hirdetések költségét emelni.
A hirdetési költség tárgyalása nem szűnik meg az első marketing megbeszélés után, hiszen ez a beállítás folyamatos optimalizációra szorul.
7. Mi a húzóterméked/szolgáltatásod?
Akár kezdő vállalkozó vagy, akár már egy nagyobb KKV tulajdonosa, biztosan Neked is vannak kedvenc termékeid és szolgáltatásaid, amik az idő során a szívedhez nőttek. Amikor a saját tudásunkat visszük a piacra, gyakran kezdünk el ragaszkodni egyes termékeinkhez vagy szolgáltatásainkhoz. Ám amikor marketingtől van szó, sajnos kiderül, hogy nem mindig a kedvencünk fogja a legtöbb bevételt hozni, mivel egyáltalán nem garantált, hogy a potenciális vásárlók is ugyanolyan preferenciákkal vagy szükségletekkel rendelkeznek. Ilyenkor azt kell megállapítani, hogy az elérhető termékek közül melyik az, ami a legtöbb bevételt hozza, majd ennek a hirdetésével és felskálázásával még magasabb eredményekre lehet szert tenni.
Sokat növelhetsz a marketing tárgyalás hatékonyságán, ha már úgy érkezel, hogy tisztában vagy a húzótermékeddel. Ez az adat nem csak a hirdetésekhez lesz fontos, hanem olyan üzleti döntéseket is alapozhatsz rá, melyek meghatározzák a vállalatod jövőjét. Például miért is költenél egy új termék bevezetésére, amikor az összes terméked közül egy több éve kiadott könyv, elemzés, vagy videósorozat hozza a legtöbb profitot? Egyszerűbb annak a fejlesztésén és modernizálásán dolgozni, mint létrehozni valami merőben újat.
8. Az átlagos vásárló körvonalazása
Ha nem kezdő vállalkozásról van szó, akkor az első marketing tárgyaláson a vásárlókról is beszélnünk kell. Milyen személyiségi jegyekkel rendelkeznek? Hol élnek? Hány évesek? Mivel foglalkoznak? Mi érdekli őket? Melyik terméket vásárolják meg a leggyakrabban, és miért? Milyen problémájukra nyújt ez megoldást? Ezek mind szignifikáns információk, amit a kampányok célzásához és szövegezéséhez kell felhasználnia egy marketingesnek.
9. Milyen analitikákat használtál eddig?
A statisztikák nélkülözhetetlenek akkor, ha adatvezérelt döntésekkel akarjuk irányítani a céget. Márpedig miért ne ezt akarnánk csinálni…
Nem csak a hasunkra csapva, saját kútfőből kell meghatározni a következő üzleti lépéseket, mert nem biztos, hogy a több éves szakmai tudásunk minden körülmény között helyt fog állni. Ezért fontos, hogy minden vállalkozás és vállalat gyűjtsön adatokat és elemezze is ki azokat.
Ugyanígy igaz ez a marketingre is, ezért nagyban segítheted a marketingesed munkáját, ha szólsz neki, hogy már rendelkezel Google Analytics fiókkal, vagy hogy használtál már egyik landing oldaladon hőtérképet. Ezeknek az eszközöknek a méréseit felhasználva ő is teljes képet kaphat az ügyfelek eddigi viselkedéséről, és a céghez fűződő aktivitásukról. Ha pedig még nem rendelkezel vele, akkor el kell, hogy készítse számodra ezeket a fiókokat, mert nélkülük csak találomra készíthet hirdetéseket.
10. Mekkora árréssel dolgozol?
Ez az adat nem azért fontos, hogy a pénztárcádba nyúlkáljunk. Viszont ezzel is tisztában kell lennie egy jó marketingesnek, hiszen a hirdetés megtérülésének kiszámításához tudni kell, hogy hány darab vásárlásnál térül meg a marketingbe fektetett összeg.
Gondolj csak bele. Teljesen más egy nyomtatott könyveket árusító cég esetében a megtérülés, ahol a jogdíjak, nyomtatás, szállítás stb. költséget le kell vonni a bevételből, mint egy olyan cégnél, akik online kurzusokat, vagy e-bookokat árusítanak, ahol ilyen kiadások nem terhelik őket. Ebben az esetben a marketingesnek sem mindegy, hogy háromszoros, vagy tizenkétszeres megtérülést kell produkálnia, hogy már látványos bevételt generálhasson a hirdetésekből.
11. Milyen új termékekre/szolgáltatásokra lehet számítani a közeljövőben?
Ne felejtsd el arról sem értesíteni új partneredet, hogy milyen kapcsolatokat kötsz a háttérben új beszállítókkal. Nagyot akarsz ugrani egy új terméksorozat bevezetésével? Sikerült egy minőségi beszállítóval szerződést kötni jó áron, és nemsokára a webshopban rendelhetőek lesznek a termékek? Ne hagyd ki ezekből az újdonságokból a marketingest sem, mert ő mindig ezen történések alapján fogja alakítani az alkalmazott marketing technikákat.
Ha ezt a 11 tippet észben tartod, és segítségükkel felkészülsz az első marketing tárgyalásodra, biztos lehetsz benne, hogy se benned, se új partneredben nem fognak maradni nyitott kérdések, amiket majd később, extra telefonhívások vagy e-mailezések során kellene letisztáznotok!