Hogyan kommunikálj ügyfeleiddel, hogy meg is értsék az üzenetedet

Tartalomjegyzék

Sokszor cégvezetőként vagy vállalkozóként hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy az ügyfeleinkkel való átlátható, és őszinte kommunikáció mennyire meg tudja pecsételni a közöttünk lévő kapcsolatot. Legyen szó e-kereskedelemről, egy online szolgáltatást nyújtó vállalkozásról, vagy egy helyi boltról, az üzleti kommunikációnk milyensége meghatározza a projektek sikerességét, és a vásárló rólunk alkotott véleményét.

Mai cikkünkben elolvashatod, hogy néha milyen nagy szakadék van a vállalkozó által elhangzott szavak, és az ügyfél által megértett üzenetek között, majd megtanulhatod ezt a problémát orvosolni. Ez persze nem azt jelenti, hogy az ügyfél értetlen, vagy nem vág az esze a megfelelő módon, csupán nem rendelkezik ugyanakkora tudással és képzettséggel a vállalkozó által reprezentált üzletágban. És pont ez az a tény, amit nekünk, cégvezetőknek és professzionális szolgáltatóknak észben kell tartanunk.

Hol csúszik félre a kommunikáció?

Az egyszerű szemléltetés érdekében, vegyünk egy példát, amit egy kedves barátunk ecsetelt nekünk a napokban. Éppen új bélyegző készítését tervezi, és megkérdezte a nyomdászt, hogy milyen formátumban küldje el neki a grafikát. A nyomdász azt mondta neki, hogy mindegy, hogy milyen formátumot küld, ő fel fogja tudni azt használni. Miután a grafikai munkát elvégezte a grafikus, és elküldték a pdf fájlt a nyomdába, kiderült, hogy ezzel mégsem tudnak dolgozni, hiszen a Corell 12-vel a pdf nem kompatibilis. Ezután pedig elindult a nyomdász és a grafikus közötti ujjal mutogatás.

Ebben a szituációban a probléma abból ered, hogy a nyomdász arra gondolt, hogy mindegy, hogy a Corell 12-vel kompatibilis formátumok közül melyiket használják a grafikához, mert azokat ők mindet tudják kezelni. Ám barátunk, és a grafikus sem volt azzal tisztában, hogy a nyomdász ezt a rendszert használja, és hogy ez milyen fájlok elfogadására alkalmas.

Mi ebből a tanulság? Vállalkozóként nem szabad elfelejtenünk, hogy az érdeklődők és az ügyfelek nem rendelkeznek ugyanazzal a tudással amivel mi, ezért a kommunikáció során nem ajánlott szakszavakat használni, és azt feltételezni, hogy a beszélgető- vagy tárgyalópartnerünkkel ugyanazzal az előképzettséggel rendelkezünk. Az is könnyen előfordulhat, hogy egy-egy szó a köznyelvben teljesen más jelentéssel rendelkezik, mint a szakzsargonban, így bonyolult kifejezéseket használva könnyen tévútra szaladhat a beszélgetés.

Kommunikáció az online térben

De mégis mi köze van ennek az egész sztorinak a marketinghez? Nagyon egyszerű! Ezt a gondolatmenetet nem csak az élő, vagyis szemtől szemben történő kommunikáció során kell alkalmaznunk, hanem minden olyan tartalomnál, amiket a vásárlóközönségnek szolgáltatunk. Ezért nagyon fontos, hogy egyszerű, sallang nélküli mondatokat használjunk a hirdetéseknél és a közösségi média bejegyzésekben. Törekedjünk arra, hogy a szövegek megfogalmazása egyértelmű legyen, az is könnyedén megértse, aki még sohasem hallott erről a témáról. Ha esetleg olyan bejegyzéseket szeretnénk készíteni, amihez már szükség van néhány alapvető fogalom vagy tudás meglétére, mindenképpen jelezzük ezt előre, és biztosítsunk további anyagokat azoknak, akiknek még hiányzik néhány darab a puzzle-ből.

Hogyan menj biztosra, hogy a közönséged megért Téged?

Van egy nagyon egyszerű módja annak, hogy leellenőrizd üzeneteid átláthatóságát. Egyébként én is mindig ezt a kérdést teszem fel saját magamnak, mielőtt publikálok egy cikket; “A szüleim is megértenék, hogy miről szól ez a szöveg?”.

Mi ennek a módszernek a magyarázata? Szerintem nagyon ritka az olyan vállalkozó, akinek a szülei is ugyanabból a szférából érkeznek, mint ő maga. Ha mégis, az idő elteltével felszínre kerülnek olyan lehetőségek, megoldások és problémák, amik elődeink karrierje során nem merültek fel, de a mi vállalkozói létünk során már nagy jelentőséggel bírnak. Ezeknek a működését, hatását, vagy értelmét hogyan magyaráznád el szüleidnek? Biztos vagyok benne, hogy tisztelettel, türelemmel fordulnál feléjük, és lépésről lépésre vezetnéd őket a megoldás felé. Pontosan ez az a megközelítés, amire szükséged lesz az ügyfeleiddel való kommunikáció során is!

Ne feltételezd azt, hogy ugyanolyan képzettek, mint Te a saját ágazatodban, és ne hidd, hogy félszavakból is meg fognak Téged érteni. Amint képes vagy úgy elmagyarázni ügyfeleidnek a szolgáltatásodat, hogy az is megértse, aki még soha nem hallott róla, nyert ügyed van!

Honnan tudhatod, hogy mire kíváncsi a közönséged, és milyen üzeneteket kell számukra biztosítanod?

Most már tudod, hogy hogyan kell megfelelően kifelé kommunikálnod üzeneteidet, már csak azt kéne kideríteni, hogy pontosan mit is mondj nekik. Sajnos erre a megoldás egyáltalán nem olyan egyszerű, mint az előző kérdésre. Ahhoz, hogy tudd, hogy mire kíváncsi a közönséged, milyen témák érdeklik őket, és milyen kérdések motoszkálnak a fejükben ajánlatoddal, vagy szféráddal kapcsolatban, alapos piackutatást kell végezned.

Ez nem megy ám egyik napról a másikra. Ahhoz, hogy ne fals adatokat kapj, behatóan kell elemezni a közönséged online viselkedését, az általuk használt platformokat, az ottani aktivitásukat. Le kell ülnöd velük beszélgetni, interjút készíteni, kérdőívet kitölteni, majd az eredményeket elemezned kell, hogy kiszűrd a válaszok közül számodra releváns információkat. Fórumokat kell böngészni, elolvasni a csoportokban feltett kérdéseket, a rájuk adott válaszokat. Ezen kívül azt is fel kell mérni, hogy a konkurencia ezeknek mekkora százalékát fedi le, és hol van még egy kis rés a válaszokban, amit Te ki tudsz tölteni az üzeneteiddel.

Túl nagy falatnak tűnik? Ne aggódj, hiszen biztosan találsz olyan marketingügynökséget, vagy szabadúszót, aki segít neked a marketing stratégiád elkészítésében, és a megfelelő üzenetek meghatározásában.

Remélem, hogy a cikk elolvasása után már nem okoz problémát szövegeid megfelelő megfogalmazása. Ne feledd, a tiszta és érthető kommunikáció már az üzleti kapcsolat legelejétől meghatározza annak minőségét, ezért nem érdemes azt a véletlenre bízni.

 

Nézd meg a többi cikkünket is: