Mi az a marketing stratégia és miért fontos?

marketing stratégia

Tartalomjegyzék

Sokan nem nem tudják, hogy mit tartalmaz egy marketing stratégia, illetve azt sem, hogy miért is fontos ez egy cég életében. Tapasztalataink során már találkoztunk olyan cégekkel, akik alábecsülték ennek az elengedhetetlen alapkőnek a jelentőségét. Sajnos ez hosszú távon lassú vállalati fejlődéshez, felesleges költéshez, és rosszul célzott közönséghez vezetett.

Tudj meg mindent a marketing terv szerepéről cikkünkből.

A hazai piacon csak kevés esetben találkozunk olyan céggel, amelynek helyén van az online marketing stratégiája. Az esetek nagy többségében, az emberek összekeverik a taktikát a stratégiával, vagy ezzel ellentétben teljes mértékben megtagadják a terv szükségességét. A cikkünk célja az, hogy megismertessük a hazai cégeket a marketing stratégia fontosságával, lépéseivel, tartalmával.

Mi a marketing stratégia?

A marketing terv azoknak az elemzéseknek és akcióterveknek az összessége, amely segíti a vállalatot a piacra törésben, illetve abban, hogy bevételét növelje azáltal, hogy a megfelelő módszerekkel találja és szólítsa meg a terméke vagy szolgáltatása iránt érdeklődő embereket. A marketing stratégia egy cég alapköve, egy olyan dokumentum, amihez bármikor lehet fordulni, ha marketinges kérdés merül fel, vagy a cégen belül bárki bizonytalan lenne a következő lépésekről.

A marketingvstratégia meghatározza azokat a lépéseket, melyekre alapozva a cég képes teljesíteni a célpiac elvárásait és elképzeléseit. Olyan alapvető tényeket foglal magában, amik leírják a cég piaci helyzetét, marketing költségeket, az eszközkészletet, sőt még prioritási sorrendet is állít fel.

Marketing stratégia Rocketing

Miért szükséges egy jó marketing stratégia?

  1. Mert a definiált lépések kivitelezése, és a jó eredmények megnövekedett profitot generálnak.
  2. Kérdéses szituációban mindig lesz hova fordulni, hiszen a marketing stratégia meghatározza, hogy mit, hol, hogyan és mikor kell megtenni.
  3. A felállítása során elvégzett piackutatás segít abban, hogy lézerpontosan ismerd célpiacod, és ne költs ormótlan összegeket rosszul beállított kampányokra.
  4. Ez egy olyan forgatókönyv, ami évekig elegendő feladatot és ötletet ad számodra vagy az egész marketinges csapatod számára.
  5. Leírja, hogy új termékeidet hogyan tudod piacra dobni, illetve régi terveidet hogyan tudod felfuttatni.
  6. Egy jól megírt marketing elemzés nemcsak az eladásaidra, hanem a céged egész létére hatással van, hiszen magába foglalja az árképzést, a célpiaccal való kommunikációs csatornákat és még abban is segít, hogy a megfelelő embereket vedd fel megüresedett marketinges pozícióidra.

A marketing terv alapjai, avagy miből áll egy marketing stratégia?

  • Konkurencia elemzés
  • SWOT analízis (erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek felmérése)
  • Célpiac elemzés
  • Rövid- és hosszú távú célok felállítása
  • A cég szlogenjének, üzenetének kitalálása
  • USP (Unique Selling Proposition) meghatározása, az az erősség, amivel a cég kitűnhet a konkurensek közül
  • Arculatelemzés
  • Árképzés, árazás kialakítása
  • Termékek vagy szolgáltatások piacra dobási stratégiájának elkészítése
  • Régi termékek fellendítésének taktikái
  • Hirdetési megoldások körvonalazása
  • Hirdetés költségek meghatározás
  • Létfontosságú céges statisztikák felállítása, például kosárérték, ROI, vásárló megszerzésének költsége stb.
  • Weboldal elemzés
  • Kulcsszó kutatás
  • SEO felmérés
  • Akciók, ajánlatok kitalálása
  • Tartalom marketing ötletek felsorolása
  • Marketingeszközök meghatározása, melyekkel elérhető a célpiac
  • Belépő termékek kitalálása
  • Közösségi média taktikák felvázolása
  • Ügyfélmegtartás kialakítása

Remélem, a marketing terv elemeinek listája érthetővé teszi azt, hogy miért alapvető egy ilyen dokumentum megléte minden cég életében. Ez a kifulladásig folytatható lista azt is megmutatja, hogy a marketingeseknek, akik ezt elkészítik, milyen sok szempontot figyelembe kell venniük, mennyire bele kell magukat ásniuk a statisztikák és marketing elemzések rengetegébe. Pont ez a magyarázat arra, hogy egy marketing ügynökséggel, vagy marketing vállalkozóval való együttműködés során maga a stratégia felállítása egy elég jelentős befektetés.

“Igen-igen, de én fejben már kitaláltam a stratégiát. Miért fizessek ezért másnak?”

Addig általában mindenki eljut gondolatban, hogy a cégnek szüksége van bevételnövelésre. Esetleg még egy-két új ötlet is felmerülhet, amit alkalmazva időszakos javulást lehet észrevenni. Sőt, leggyakrabban az fordul elő, amikor a cégvezetők állítják, hogy nekik fejben meg van az egész stratégia, nincs szükség ezt leírni, hiszen elég, ha ők tudják. Úgyis ők adják ki a feladatokat a hierarchiában alattuk dolgozóknak.

Igen ám, de általában ki szokott derülni egy kis kérdezgetés után, hogy ez a fejben levő stratégia eléggé hiányos. Legtöbbször hiányoznak belőle a konkrét és mérhető célok, a lézerpontos célpiac-, és konkurencia elemzés. Célok felállítása nélkül egy cég sem fog fejlődni. Ha nem ismerik a vevőközönség online viselkedését, akkor nagyon nagy szerencse kell ahhoz, hogy a megfelelő kampányokat alkalmazzák az elérésükhöz. Ha nem ismerik a  konkurenciát, honnan tudják, hogy mivel állnak szemben az online térben? Ez olyan, mintha becsukott szemmel lövöldöznél remélve, hogy egyszer majd csak eltalálod a célpontod.

Arról nem is beszélve, hogy mi lesz a céggel, ha a bizonyos illető, aki a fejében hordozza a stratégiát lebetegszik, elutazik, vagy elhagyja a céget?

Amíg ezen a “tanulási” fázison keresztül megy egy cég, addigra számos kudarcot, elpocsékolt pénzt és kiásatlan lehetőséget hagy maga mögött. Stratégia nélkül újabb és újabb érdeklődő generálási folyamat kezdődik el a cégen belül, de az továbbra is kérdés marad, hogy mit kezdjenek velük. Ezen a ponton a legtöbb cég nem képes önerőből túljutni. Ennek elkerülése miatt is szükséges az átfogó piackutatás és az online marketing stratégia.

Marketing terv Rocketing

Milyen a nyerő marketing stratégia?

Ebben az iparágban az a szép, hogy minden termék, cég, és szolgáltatás egyedi. Nincsen olyan marketing terv, ami univerzálisan ráillene az ugyanarra a piacra dolgozó cégekre. Ennek az oka az, hogy mindenki máshogy akarja tálalni termékét, a cégek másban erősek vagy gyengék, és más képességű vagy tudású emberek dolgoznak ott és vezetik a céget, így különböző szempontokat tartanak fontosnak vagy kivitelezhetőnek. Ezen felül, különbözik a célpiac, és emiatt a konkurensek is.

A legnagyobb vállalatok évente felülvizsgáltatják marketing elemzéseiket, hiszen a mai világban már olyan gyorsan változik az emberek online viselkedése, illetve az online algoritmusok, például Facebook vagy Google, hogy az alkalmazott marketing eszközök létjogosultsága is könnyen megváltozhat. Megeshet, hogy egy marketing eszköz első tesztelésre hatástalannak bizonyul, de egy év múlva már az lesz a kapós a célpiac számára. Ezen felül, gyakran jönnek a képbe új lehetőségek, amiket a piaci előny megtartása céljából figyelembe kell venni.

Ha bármi kérdésed van a marketing stratégia lépéseiről, elemeiről, vagy ha Te is rájöttél, hogy cégednek szüksége van egy marketing tervre a további fejlődéshez, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Nézd meg a többi cikkünket is: